BRADMAN, GRETA: MY HERO

Greta Bradman: My hero. Straus, O.: ‘Komm, komm, Held nein treuer’ uit Der Praliné-Sodat; Massenet: ‘Celui dont la parole… Il est doux, il est bon’ uit Hérodiade; Bizet: ‘Je dis que rien ne m’épouvante’ uit Carmen; Balfe: ‘I dreamt I dwell in marble halls’ uit The Bohemian girl; Bellini: ‘Casta diva’ en ‘Ah! Bello e me ritorna’ uit Norma; Rossini: ‘Una voce poco fa’ uit Il barbiere di Siviglia; Mozart: ‘Ach ich liebte, war so glücklich’ uit Die Entführung aus dem Serail KV. 384; Haydn: ‘Filomena abbandonata’ uit L’anima del filosofo ossia Orfeo ed Euridice H. XXVIII/13; Händel: ‘Ombre piante, urne funeste’ en ‘Morrai si, l’empia tua testa’ uit Rodelinda; Horn: Cherry ripe; Verdi: ‘Merce’, dilette amiche’ uit I vespri siciliani; Kálmán: ‘Mein Traum, mein Traum’ uit Kaiserin Josephine; Rodgers: ‘Edelweiss’ uit The sound of music; Harline: ‘When you wish upon a star’ uit Pinocchio. Met het Engels kamerorkest o.l.v. Richard Bonynge. Decca 481.1894 (76’10”). 2015

 

Verrassingen genoeg bij dit staalkaartje van de Australische sopraan Greta Bradman die met succes in de voetsporen treedt van haar landgenote Joan Sutherland en in een breed repertoire van barok (Händel en Balfe), via het classicisme (Haydn en Mozart), natuurlijk Rossini, gevolgd dor de Italiaanse en France romantiek (Bellini, Verdi, Massenet), via een uitstapje naar de onbekende Oscar Strauss en Kálmán in de wereld van operette en musical (Rodgers) belandt en nog wat onverwachte en onbekende toevoegingen laat horen (Harline).

Met enigszins het accent op bel canto toont Bradman met haar heldere stem die net een welkom tikje donkerder mezzo karakter heeft, dat ze in al deze stijlen veel en expressief te bieden heeft. Haar dictie is duidelijker dan van Sutherland, ze kan haar stem laten zweven, is in staat heel zachte passages draagkracht te verlenen, heeft een fraai mezza di voce, geeft coloraturen glans en herinnert daardoor aan Bartoli. Ook de lichtere kost is karakteristiek in haar stembanden. Kennelijk zijn deze componisten de helden van de zangeres en het is us geen worden dat ze hen zo goed recht doet. Dat ze Richard Bonynge, Mr. Sutherland, als dirigent heeft, zal zeker geen toeval zijn.

Als eigentijdse kunstenares is veel over en van Bradman te vinden op internet en op haar eigen website en FB accounts. Ze komt hier als haast een knallende champagnefles kurk het fonografische wereldje dat steeds uitkijkt naar nieuwe sterren binnen.