BARTON, JAMIE: ALL WHO WANDER

Jamie Barton: All who wander. Mahler: Rückert Lieder nr. 1-5; ‘Ich ging mit Lust durch einen grünen Wald’, ‘Erinnerung’, ‘Scheiden und Meiden’ uit Lieder und Gesänge; Dvorak: Zigeunerliederen op. 55, B. 104 nr. 1-7; Sibelius: ‘Zwarte rozen’ op. 36/1, ‘Zacht, geruis, zucht’ op. 36/4, ‘Het meisje kwam naar haar geliefde thuis’ op. 37/5, ‘De hoop van het kussen’ op. 13/2, ‘Maartsneeuw’ op. 36/5; ‘Was het een droom?’ op. 37/4. Met Brian Zeger (p). Delos DE 3494 (60’48”). 2015

 

Zangliefhebbers die op de Britse TV het BBC Cardiff singer or the world concours volgden, zullen zich de winnares uit 2013 herinneren: de Amerikaanse mezzo Jamie Barton, die hier haar derde cd maakt.

In 2009 zong ze mee in Christopher Theofanidis’ The refuge (Albany TROY 1024/5) en in 2012 in The golden ticket van Peter Ash (Albany TROY 1381/2).

In dit recital met laatromantische liederen ligt het accent op liederen met een Boheemse achtergrond enerzijds en een Scandinavische anderzijds. Dat ze uitgerekend Ich bin der Welt abhanden gekommen en Um Mitternacht van Mahler zo treffend zonder qua dieptewerking te ver door te schieten voordraagt, is een bewijs van haar expressieve vermogen. Bartons stem klinkt gul, maar ook technisch beheerst over het hele bereik.

Het is goed al Dvoraks Cigánské melodie te horen en niet alleen het bekende vierde lied ‘Kdyz mne stará matka’ (Liederen die mijn moeder me leerde). Barton kleurt ze fraai. Vergelijk haar met bijvoorbeeld Dagmar Pecková (Supraphon SU 3437-2) en Bernarda Fink (Harmonia Mundi HMC 90.1824).

Voor het stoerder voorgedragen Sibelius aandeel maakte Barton een keuze uit het Zweedstalige deel van zijn liederen. Hier horen we haar op haar best. Zo werden ‘Flicksan kom’ en ‘Var det en dröm’ tot hoogtepunten uit een ook verder goed geslaagd geheel.

Veel is ook te danken aan de stimulerende begeleidingen van Brian Zeger.