BADAZZI, FEDERICO: CANT DE LA SIBIL-LA, EL
CD Verzamelprogrammas

Federico Badazzi: El cant de la Sibil-la. Gewijde muziek uit Middeleeuws Catalonië. Anoniem: ‘Polorum regina omnium nostra’, ‘Los set gotxs recomptarum’, ‘Mariam matrem virginen’, ‘Stella splendens in monte’, ‘Imperayritz de la clutat joyosa’, ‘Ad mortem festinamus; ‘Laudemus virginem mater est’, O virgo splendens hic monte celso’, ‘Cuncti simus concanentres: Ave Maria’ uit Libre vermell de Montserrat; El comte Arnau; Antifoon ‘Christus natus est’ (psalm 94/5); Benedictio lectio – de homilia – Sanct Aigustini; Responsorium ‘Verbum caro factum est’; Benedictio – lectio – Sermo ‘Sancti Augustini in die Natalis Domini’; El cant de la Sibil-la; Ave maris stella. Met Pueri cantores della cattedrale di Sarzan en Ensemble San Felice. Brilliant Classics 95481 (53’51”). 2016

 

Dit is een muziekprogramma dat voor Noorderlingen enige toelichting vergt. El cant de Sibil-la of Lied van de Sybilla is een lied van het Laatste Oordeel dat behoort tot een genre dat anoniem in de landen aan de Middellandse zee tot stand kwam in de Middeleeuwen. Dit lied dat in veel variaties en verschillende culturen regelmatig in kathedralen klonk werd vaak in processies gebruikt en niet zelden onderdeel van de mis. Het gebruik ervan werd in het Concilie van Trente in 1563 verboden omdat het godslasterlijk zou zijn. Daarom moet deze versie van vòòr het midden van de zestiende eeuw zijn. 

Waarschijnlijk gaat het hier om muziek van tussen 1300 en 1560 die in kathedralen in Catalonië wordt uitgevoerd.

In dit geval bestaat die hoofdzakelijk uit muziek uit het Libre vermell de Montserrat doorweven met een traditionele Catalaanse ballade en tot slot een traditioneel Middeleeuws lied, Chiara Galioto treedt als Sibylle op bij het koor.  

Het is een mooie verbeeldingsvolle reconstructie van anonieme muziek voor de eredienst. De teksten weerspiegelen deels de Sibyllijnse profetie en Christus’ oordeel over de mensheid met aandacht voor zorg en angst en vooruitblikkend op verlossing van de getrouwe gelovigen na de wederopstanding en de ‘goede en slechte daden van de mensheid’.

Het gaat om bijna een uur lang veelbetekenende muziek, niet in hedendaagse pejatoratieve betekenis, maar vol verwachting en resoluut in zijn plechtige majesteit. Ook met een gevoel van tijdloosheid. Dat alles blijkt uit deze heel mooi geslaagde uitvoering die een diepe indruk maakt.