BELFIATO BLAASKWINTET: FOERSTER, HAAS, JANÁČEK
CD Verzamelprogrammas

Belfiato blaaskwintet: Foerster: Blaaskwintet in D op. 95; Haas: Blaaskwintet op. 10; Janáček: Mládi (Jeugd). Met Jindřich Pavliš (baskl.). Supraphon SU 4230-2 (50’56”). 2017

 

Dat Tsjechië in het algemeen en Bohemen in het bijzonder altijd voortreffelijke blazers voortbrachten, is bekend. Aan die traditie blijkt nog steeds geen eind te zijn gekomen. Als dan een vijftal - of zoals in het geval van Janáček zes - voortreffelijke lieden samenkomen, kunnen ze, beter dan een strijkkwintet, een weelde aan klankkleuren en expressieve nuances ontwikkelen terwijl de mogelijkheid tot mooie solobijdragen open is.

Drie twintigste eeuwse werken van Josef Bohuslav Foerster (1859-1951) uit 1909, Pavel Haas uit 1929 en Leoš Janáček uit 1924 uit eigen land bieden daartoe alle mogelijkheden.

De ware heldin van het kwintet blijkt voor mij wat onverwacht de enige vrouw uit het gezelschap te zijn, hoorniste Kateřina Javůrková, die voortdurend een prachtige glanzende toon ontwikkelt, over een fabelachtige techniek beschikt, prachtig fraseert en vol uitdrukking speelt. Luister maar eens na haar solo in het eerste deel van het Pavel Haas kwintet. In wezen is dit het interessantste werk van de drie waarin de musici hun grote eigen gaven kunnen tonen. Zo kunnen ze elk deel een mooi eigen cachet verlenen: de danselementen in ‘Preludio’, de verzonken gebedssfeer in ‘Prayer’, de toegespitste danssfeer in ‘Ballo eccentrico’ waarin de fluitist zijn instrument vervangt door een piccolo en de bedachtzame ‘Epilogo’. Van dit kwintet bestaan ook heel wat andere opnamen, waarvan eigenlijk alleen die van het Ensemble Villa Nova (MDG MDG 304-1527-7) in de buurt komt.

In het kwintet van Foerster worden we duidelijk herinnerd aan de composities voor blazers van Richard Strauss. Het is een knap geschreven, behoorlijk charmant werk.

Ook Janáčeks late meesterwerk Mládi komt er vrijwel ideaal vanaf. Hier zijn het vooral de verstilde zachte momenten die extra indruk maken. Indertijd werd in deze rubriek de uitvoering van Marie Luise Neunecker (AVI 8553261) er geprezen, natuurlijk zijn er meer, maar ook deze nieuwe doet het werk volkomen recht.