VALDIMARSDÓTTIR, ASDIS: THE VOICE OF THE VIOLA IN TIMES OF OPPRESSION
CD Verzamelprogrammas

Asdis Valdimarsdóttir: The voice of the viola in times of oppression. Weinberg: Altvioolsonate op. 28; Kattenburg: Altvioolsonate; Vredenburg: Lamento; Shostakovitch: Altvioolsonate op. 147. Met Marcel Worms. Zefir ZEF 9657 (64’37”). 2018

 

We mogen de IJslandse Asdis Valdimarsdóttir wel dankbaar zijn dat ze na te hebben gespeeld in het Chillingirian kwartet en de Deutsche Kammerphilharmonie is neergestreken in Den haag als altviooldocent aan het Koninklijk Conservatorium. Anders hadden we waarschijnlijk niet zo gauw de cd premières van de Altvioolsonate van de in Auschwitz omgekomen Dick Kattenburg (1919-1944) uit zijn sterfjaar en Lamento als een terugblik achteraf uit 1953 van de overlevende Max Vredenburg (1904-1976), te horen gekregen. Hij was de man die na de oorlog de Stichting Jeugd en Muziek groot aanzien gaf.

De Altvioolsonate van Weinberg uit 1945 is misschien bekender in de versie voor klarinet. Julia Rebekka Adler maakte daar eerder een opname van (Neos 11008/9), terwijl Wenzel Fuchs en Elisavieta Blumina zich over de klarinetversie ontfermde (CPO 777.630-2), net als Dawid Jarzynski en Tamara Chitadze (DUX 0799).

Alleen van de late Altvioolsonate van Shostakovitch uit 1975 bestaan natuurlijk legio meer opnamen, bijvoorbeeld van Kim Kaskashian en Robert Levin (ECM 8475.38-2), Tabea Zimmermann en Hartmut Höll (EMI 754.394-2), Yuri Bashmet en Mikhail Muntian (RCA 9026-61273-2), Isabelle van Keulen en Robert Brautigam (Challenge CC 72071) en Julian Rachlin en Itamar Golan (Warner 2564-61949-2).

Dat Valdimarsdóttir de uitdaging van de besten daaronder in dit werk niet  geheel aankan, is vergeeflijk en doet niet de minste afbraak aan de interessante voortreffelijkheid van de heel interessante programmering van de overige cd premières die uiterst welkom zijn en met overtuiging en grote inzet worden gespeeld. Een dankbaar welkom is op zijn plaats. Zo moet je je stem tegen onderdrukking verheffen. Veel is daarbij ook te danken aan de inlevende begeleiding van Marcel Worms.