WANG, YUJA: BERLIN RECITAL, THE
CD Verzamelprogrammas

Wang, Yuja: The Berlin recital. Rachmaninov: Préludes in g op. 23/5 en in b op. 32/10; Études tableaux in c op. 39/1 en c op. 39/3; Scriabin: Pianosonate nr. 10 op. 70; Ligeti: Études ’Touches bloquées’ ‘Vertige’ en ‘Désordre’; Prokofiev: Pianosonate nr. 8 in Bes op. 84. DG 483.6280 (65’20”). 2018

 

Wang, Yuja: The Berlin recital - encores. Kapustin: ‘Toccatina’ uit Concert études op. 40; Schumann: ‘De smokkelaar’ uit Spaanse romances op.74 (bew. Tausig); Tchaikovsky: ‘Dans van de vier zwanen’ uit Zwanenmeer op. 20 (bew,. Wild); Prokofiev: ‘Precipitato’ uit Pianosonate nr. 7 in Bes op. 83. DG 483.6270 (9’03”). 2018

 

Ongeacht wat en waar ze speelt, is ieder optreden van Yuja Wang een bijzondere belevenis. Zo ook dit optreden 1 juni 2018 in de Kammermusiksaal van de Berlijnse Philharmonie.

Daar wijdde ze zich voornamelijk aan Russische werken na zich te hebben ‘ingeschoten’ met een paar poëtische uitdagingen van Rachmaninov. Ze vervolgt het de laatste Sonate, nr. 10 een uitgebalanceerd, eendelig en vrij formeel werk van Scriabin uit 1913.

Met haar vermogen om complexe werken te ontrafelen zonder technisch ooit in de verdrukking te komen, past haar vertolking heel goed bij Scriabins maniakale geluidswereld. Van de achttien Études van Ligeti koos Wang er drie uit, waaronder het diabolische ‘Vertige’, en vertolkt deze met kristalheldere delicaatheid.

De tot de drie ‘oorlogssonates’ behorende Pianosonate nr. 8 van Prokofiev leverde hem de Staatsprijs op. In dit werk zorgt de pianiste keurig voor een aanpak met heldere lijnen en scherpe contouren en laat ze niet na een stevige greep te houden op de meest tornado-achtige passages.

Waarmee ze in dit recital opnieuw haar fysieke kracht, haar grenzeloze verbeelding en haar enorme technische beheersing aantoont.

Gezien de speelduur van net geen tien minuten hadden haar toegiften daar nog best bij gekund, maar nee, die verschenen op een afzonderlijke EP en laten o.m. een jazzy Toccatina van Nikolai Kapustin tot een zwierige, door Earl Wild bewerkte pas de quatre uit Tchaikovsky’s Zwanenmeer horen.