Componisten portretten

CAPLET

 

CAPLET, ANDRÉ (1878 – 1925): FRAAIE CONTOUREN EN KLEUREFFECTEN

 

 

 

Caplet studeerde van 1896 – 1901 aan het Parijse conservatorium en hij begon zijn loopbaan als dirigent, eerst in Parijs, daarna aan de opera in Boston (van 1910 – 1914). Als componist oefende Debussy, met wie hij bevriend was, grote invloed op hem uit. Debussy vertrouwde hem bijvoorbeeld de orkestratie van zijn Le martyre de Saint Sébastien toe in 1911. Caplet leidde ook de eerste uitvoering van dat werk. Hij voltooide ook ‘Gigues’ en La boîte à joujoux.

 

Nihavend  (1901), oorspronkelijk voor dubbel blaaskwintet, is een soort passacaglia met Rimsky-Korsakov trekken ofwel een eenvoudige reeks variaties op een Perzisch thema. Ook de Légende uit 1905 is een orkestrale uitbreiding van een nonet met een prominente rol voor de saxofoon.

 

Zijn composities kregen geleidelijk een persoonlijker karakter en gingen uitmunten door hun fraaie melodische contouren en bijzondere kleureffecten. Zijn belangrijkste werken zijn in de eerste plaats de Conte fantastique naar Edgar Allen Poe’s Masque of the red death voor harp en strijkorkest (1919); de harp kreeg mooie soli in de gedaante van de beide Divertissements en in de tweede plaats het verkapte celloconcert Épiphanie (Fresco voor cello en orkest naar een Ethiopische legende uit 1923). Het gaat om een beschrijvende muziek van het Bijbelse verhaal van het bezien van de drie koningen aan Bethlehem in uitgesproken impressionistische, rapsodische sfeer; Oosters maar ook duidelijk Frans, net zoals dat bij Ravel het geval kon zijn.

 

In Nederland is Caplet vooral bekend dankzij zijn Miroir de peine, een deel uit de veel uitgebreidere Miroir de Jésus voor mezzosopraan, vrouwenkoor, harp en strijkers op tekst van Ghéon uit 1923.

 

 

 

Selectieve discografie

 

Légende pour orchestre ;’Nihavend’ uit Suite persane; Marche triomphale et pompière. Staatsfilharmonisch orkest Rijnland-Palts o.l.v. Leif Segerstam. Marco Polo 8.223751.

 

Epiphanie. Xavier Phillips met de Beierse kamerfilharmonie o.l.v.  Michel Plasson. EMI 573.503-2.

 

Conte fantastique; Les prières; 2 Divertissements; 2 Sonnets; Septet à cordes vocales et intrumentales. Sharon Coste, Sandrine Piau, Sylvia Deguy, Laurence Cabel met het Ensemble musique oublique. Harmonia Mundi HMA 190.1417.

 

Le miroir de Jésus. Brigitte Desnoues met koor en orkest van de Franse omroep o.l.v. Mark Foster. Marco Polo 8.220543.