Componisten portretten

KEISER

 

KEISER, REINHARD (1674 – 1739): MEESTER VAN DE DUITSE BAROKOPERA

 

 

 

Aan het begin van zijn loopbaan schreef Keiser opera’s in Brunswick (1793) waar hij het haar daarop hofcomponist werd. In het seizoen 1696/7 was hij kapelmeester in Hamburg en in dat van 1701/2 in Schwerin. Als mededirecteur van de Hamburgse Opera am Gänsemarkt schreef hij tussen 1702 en 1717 zeventien eigen opera’s. Vooral met Der Carneval von Venedig had hij groot succes, waarschijnlijk ook omdat hij daarin plaatselijk dialect gebruikte. Tot 1718 bleef Keiser actief in Hamburg. Na een periode als gast kapelmeester in Stuttgart werkte hij regelmatig in Kopenhagen, maar in 1723 keerde hij terug naar Hamburg waar hij in 1728 cantor van de kathedraal werd. Het singspiel Der hochmüthige, gestürtzte und wieder erhabene Croesus (1730), een nieuwe versie van een opera uit 1710, behoort tot zijn laatste werken.

 

Keiser was de centrale en oorspronkelijkste figuur van de Duitse barokopera en hij schreef ruim tachtig werken voor het muziektheater. De meeste zijn gebaseerd op ernstige Duitse teksten over een breed spectrum aan onderwerpen die niet zelden allegorisch of komisch van aard zijn. De werken munten uit door hun dramatische inslag en hun duidelijke karaktertekening. Het ontbreekt niet aan Italiaanse en Franse invloeden met dramatische recitatieven en ariosi, gevarieerde ariavormen en inventieve orkestratie.

 

Keisers passiemuzieken, oratoria en cantates bezitten dezelfde karaktertrekken. Tot zijn overige werk behoren gewijde muziek en triosonates. Händel putte graag uit het werk van Keiser.

 

 

 

Selectieve discografie

 

St. Markus Passion. Georg Jelden, Juliette Bise, Margrit Conrad, Ulrich Gilgen met koor en orkest uit Bern o.l.v. Jörg Ewald Dähler. Claves CD 50-9223/4 (2 cd’s).

 

Croesus. Roman Trekel, Werner Güra, Salomé Haller, Brigitte Eisenfeld, Johannes Mannov, Markus Schäfer, Dorothea Röschmann e.a. met het RIAS kamerkoor en de Akademie für alte Musik Berlijn o.l.v. René Jacobs. Harmonia Mundi HMC 90.1714/6 (3 cd’s).