LAWES
 

LAWES, WILLIAM (1602 – 1645): GESTILEERDE DANSMUZIEK

 

 

 

William Lawes, de jongere broer van Henry Lawes was vermoedelijk koorknaap in de kathedraal van Salisbury totdat de graaf van Hertford hem engageerde als leerling van zijn eigen music master John Coprario. In 1535 werd Lawes benoemd tot  musician in ordinary for the lute and voices van Karel I, hoewel hij mogelijk al eerder in diens dienst was. In 1642 werd hij opgenomen in het koninklijke leger en vergezelde hij de koning tijdens campagnes. Hij vond de dood tijdens de strijd om het beleg van Chester te breken.

 

Lawes was een heel begaafde, veelzijdige en productieve componist. De gestileerde dansvorm als suite is de basis van zijn kamermuziek, vaak voorafgegaan door een fantasie of pavane. In zijn consortmuziek greep hij terug op de late Renaissance stijl, maar in het grootste deel van zijn kamermuziek gebruikt hij de violen in de concertante stijl van de vroege barokmuziek met continuobegeleiding. Het gaat daarbij onder meer om de ‘Harpe’ consorts, een unieke verzameling van variatiesuites voor viool, basviool, theorbe en harp.

 

Verder liet Lawes ruim tweehonderd liederen na, vele daarvan geschreef als masque voor het hof. Lawes wordt beschouwd als de belangrijkste Engelse dramatische componist vóór Purcell. Veel van zijn kerkmuziek – ongeveer 50 anthems, 10 gewijde canons of rounds – bezit ook hoogwaardige kwaliteit, met name zijn The Lord is my light.

 

 

 

Selectieve discografie

 

Royal consorts nr. 2, 4, 5, 8 en 10. The Greate Consort o.l.v. Monica Huggett. ASV CDGAU 147.

 

Royal consorts nr. 1-10. Purcell consort. Chandos CHAN 0584/5.

 

2 Consort sets a 5; Concsort pieces a 4: 5 ‘Aires’; ‘Fantazy’. Phantasm. Channel classics CCS 15698.