Componisten portretten

MARAIS

 

MARAIS, MARIN (1656 – 1728): COMPONIST VOOR DE VIOLA DA GAMBA

 

 

 

Marais, de belangrijkste figuur uit de Franse viola da gamba school, sleet zijn leven in Parijs waar hij voornamelijk als virtuoos in dienst was van de koninklijke hofhouding. Als leerling van Sainte Colombe en protégé van Lully schreef hij vier opera’s in het tijdvak van 1693 – 1709 met als bekendste en beste Alcyone uit 1706 dat beroemd werd dankzij een pakkende stormscène. Deze werken vormen een belangrijke schakel tussen Lully en Campra.

 

Maar de grootste betekenis van Marais schuilt in de vijf bundels muziek die hij schreef voor een tot drie viole da gamba in de periode 1686 tot 1725. In totaal gaat het om zo’n 550 stukken. Naast de gebruikelijke dansen bestaat dit segment uit karakterstukken die tot zijn beste werken behoren en getuigen van grote welsprekendheid en verfijning. Ze zijn kunstig versierd en laten de mogelijkheden van het instrument optimaal uitkomen. De Pièces en trio (1692) worden beschouwd als de Franse primeur op het gebied van de triosonate.

 

 

 

Selectieve discografie

 

Suite uit Alcyone. Le concert des nations o.l.v. Jordi Savall. Auvidis Astrée ES 9945.

 

Gedeelten uit Pièces de viole band II. Markku Luolajan-Mikkola, Varpu Haavisto, Eero Palviaininen en Elina Mustonen. BIS CD 909.

 

Gedeelten uit Pièces de viole band II en III. Paolo Pandolfo, Mitzi Meyerson en Thomas Boysen. Glossa GCD 920404.

 

Gedeelten uit Pièces de viole band IV. Christophe Coin, Vittorio Ghielmi, Christophe Rousset en Pascal Monteilhet. Oiseau Lyre 458.114-2.

 

Diverse Pièces de viole. Spectre de la rose. Naxos 8.550750.