Componisten portretten

ZIMMERMANN

ZIMMERMANN, BERND ALOIS (1918 – 1970)

 

Zimmermann raakte gedurende zijn militaire diensttijd in contact met de muziek van Stravinsky en Milhaud en was in 1942 gelukkig in de gelegenheid om zijn studie bij Lemacher en Jarnach te hervatten; hij volgde ook zomercursussen bij Fortner en Leibowitz in Darmstadt tussen 1948 en 1950. in zijn eerste werken combineerde hij nog iets van Stravinsky’s neoclassicisme met de 12-toons techniek, in het midden van de jaren vijftig vorige eeuw doorliep hij een Webernfase om later een zuiniger stijl te gaan hanteren, een stijl vol citaten en toespelingen en tenslotte tot een uiterste eenvoud te raken.

De betekenis van de Rijnlandse componist schuilt niet zozeer in de manier waarop hij tradities doorbrak als juist in de manier waarop hij trachtte een ‘overall’ synthese van het bestaande te realiseren. Hij was bovendien de man van de ‘pluralistische klank’. De opera Die Soldaten is een van de weinige werken in dit Duitstalige genre na Bergs Wozzeck die een vaste plaats in het repertoire kregen.

 

Selectieve discografie

Canto di speranza; Celloconcert; Hoboconcert; Trompetconcert. Resp. Heinrich Schiff, Heinz Holliger en Håkan Hardenberger met het SWF symfonie orkest Baden-Baden o.l.v. Michael Gielen. Philips 434.114-2.

Requiem für einen jungen Dichter. Vlatka Orsanic, James Johnson, Michael Rotschopf, Bernhard Schir, Christoph Grund, Alexander von Schlippenbach Jazz band, diverse koren en het SWF orkest Baden-Baden o.l.v. Michael Gielen. Sony 61995.

Die Soldaten. Mark Munkittrick, Nancy Shade, Milagro Vargas, Michael Ebbecke, William Cochran, Klaus Hirte, Raymond Wolansky en Urszula Koszut met koor en orkest van de Opera Stuttgart o.l.v. Bernhard Kontarsky. Teldec 9031-72775-2 (2 cd’s).