ADAM: GISELLE, FEDOTOV, ZHURAITIS

Adam; Giselle. Natalia Bessmertnova, Yuri Vasyuchenko, Yuri Vetrov, Maria Bylova met het Bolshoi ballet o.l.v. Algis Zhuraitis. TDK DV-BLGIS (114’, 4:3, geluid 2.0, regio 0). 1997

Adam; Giselle. Galina Mezentseva, Konstantin Zaklinsky, Gennadi Selyutski, Tatyana Terekhova e.a. met het Kirov ballet o.l.v. Viktor Fedotov. Warner NVC Arts 0630-19397-2 (123’, 4:3, geluid 2.0, regio 0). 1993

 

Twee vrijwel aan elkaar gewaagde, meesterlijke vertolkingen, Die uit St. Petersburg dateert uit 1983 en is ‘live’. De choreografie gaat terug tot Petipa in 1842. Aan traditie dus geen gebrek, dat gaat tot in de decors en kostuums. Mezentseva is het toonbeeld van balletmatige gratie in de titelrol en haar treffende vertolking van het tragische einde van de eerste akte wordt in de tweede akte nog overtroffen, waar Myrtha in de persoon van Terekhova haar gelijkwaardig terzijde staat. De mannen weren zich ook geducht op het hoogste niveau: Zaklinsky als Albrecht en Selyutski als Hilarion, getuige hun solodansen in de tweede akte en pas de deux. Ook het corps de ballet is jaloeziemakend goed. Het orkest speelt gloedvol, maar ook met finesse en robuste vitaliteit, hooguit klinken de violen wat schril. Mooi camerawerk. Af en toe stoort het applaus lichtelijk.

De Bolshoi opvoering dateert uit 1990 en werd door een Japanse firma onder artistieke leiding van Micha Takemori en Shoukichi Amano (en niet Yuri Grigorovich) georganiseerd, maar de oorspronkelijke choreografie schijnt onaangetast te zijn. Bessmertnova schittert in de hoofdrol, Vasyuchenko is een indrukwekkende, op elegante manier atletische Albrecht, Vetrov een kernachtige Hilarion en Bylova een fraai evenwichtige Myrtha. Alles vrijwel gelijkwaardig aan wat de St. Petersburgers lieten zien. Ook het corps de ballet is gelijkwaardig, mogelijk zelfs wat nauwkeuriger, bijvoorbeeld in de tweede akte. Zhuraitis dirigeert met veel flair, ageert flexibel en draagt finesse bij. De decors en kostuums zijn in beide gevallen zeer geslaagd. Ook hier applaus, maar meer op de achtergrond. Tenslotte doen beide versies eigenlijk nauwelijks voor elkaar onder.