BEAMISH: ALTVIOOLCONCERT e.a.

Beamish: Altvioolconcert nr. 2 The seafarer; Whitescape; Sangsters. Tabea Zimmermann met het Zweeds kamerorkest o.l.v. Ola Rudner, BIS CD 1241 (58’47”). 2003/5 

De in 1956 geboren Engelse componiste Sally Beamish die over de Britse grenzen grenzen per cd met diverse orkest-, kamermuziek- en instrumentale werken onder vaak fantasievolle namen als The Caledonian Road, The day dawn, The imagined sound of sun on Stone; Tim Lin, Bridging the day, Entre chien et loup en The wise maid (BIS CD 971, 1161 en 1171). Ze kan gelden als een betrekkelijke laatbloeister, Getrouwd met cellist Robert Irvine manifesteerde ze zich eerst als begaafde altvioliste totdat ze haar creatieve gaven ontdekte nadat haar eerste kind was geboren, haar alt was gestolen en ze zich meer op pianospel toelegde. Ze verhuisde naar Schotland, kreeg al gauw compositie opdrachten. Het waarom is al gauw duidelijk: ze beschikt over een persoonlijke melodiegave, veel structuurbesef en ze schrijft idiomatisch, melodisch en kleurig voor de instrumenten en ensembles die aan de orde zijn. Kortom: Beamish toont een boeiende persoonlijkheid met wortels in de romantiek.In de periode van 1998 tot 2002 was ze ‘composer in residence’ bij het Schots- en Zweeds kamerorkest. Dat wierp bovenstaande vruchten af. Vruchten die in dit geval iets van de kille, verlaten noordelijke landschappen verraden. De naam Whitescape (2000) is in dit opzicht veelzeggend genoeg. Imposanter is het tweede, nogal rapsodische altvioolconcert (2001), met veel kennis en liefde in driedelige vorm voor alle ins en outs van de altviool geschreven voor haar oude instrument. De ondertitel The seafarer slaat op een oud Angelsaksisch gedicht over het van allerlei risico’s tot de dood toe omgeven lot van de zeeman.Ook het eveneens driedelige Sangsters (2002) gaat terug tot een nieuwer Schots gedicht over hoe mens en dier zich aan de natuur aanpassen en in gescheiden werelden leven. Muziek die opnieuw getuigt van veel verbeelding en karakter.Betere pleitbezorgers dan Tabea Zimmermann en het Zweeds kamerorkest onder Ola Rudner had de componiste zich niet kunnen wensen. Als vrijwel altijd bij BIS is de opname eersterangs.