HUMPERDINCK: HANSEL UND GRETEL, WELSER-MOST

Humperdinck: Hänsel und Gretel. Alfred Muff (Peter, bezembinder), Gabriele Lechner (Gertrud), Liliana Nikiteanu (Hänsel), Malin Hartelius (Gretel), Volker Vogel (heks), Martina Jankova (zandmannetje) en Milena Jotowa (dauwfee) met het Ensemble van de Opera Zürich o.l.v. Franz Welser-Möst. Regie: Frank Corsaro. TDK DV-OPHUG (105’, 16:9, geluid 2.0, 5.1 en DTS 5.1, regio 0). 1999

Humperdincks eerste opera ontstond min of meer in opdracht van zijn zuster die hem vroeg om muziek te schrijven bij een toneelstuk voor kinderen dat ze had samengesteld uit het beroemde sprookje van de gebroeders Grimm. De daaruit voortgekomen opera in drie aktes werd meteen na de premiëre tot een pronkstuk voor het operaseizoen rond Kerstmis. Richard Strauss noemde het werk “Een meesterstuk van de hoogste kwaliteit” en de tekst werd binnen een paar jaar in ongeveer twintig talen vertaald. In 1923 was dit ook de eerste opera die in zijn geheel door de radio werd uitgezonden. Door een combinatie van de ongekunstelde charme van het Duitse volkslied met een Wagneriaanse orkestrale pracht worden de natuurlijke en de bovennatuurlijke wereld dicht bij elkaar gebracht en mooi tot leven gewekt, met name in de tussenspelen van de Hexenritt (met herinneringen aan de Walkürenritt) en de Traumpantomime.

Het succes van deze dvd-v opname uit Zürich is goeddeels te danken aan dirigent Welser-Möst die een lichtere hand toont dan zijn cd collega’s Karajan, Tate en Solti.Liliana Nikiteanu (Hans) en Malin Hartelius (Grietje) klinken bovenal heel naturel, zonder het beeld op te roepen van ervaren operazangers die pretenderen kind te zijn. Een aangenaam soort van frisse helderheid is ook kenmerkend voor de andere stemmen, zelfs voor die van Volker Vogel als heks met krakende, vrij sinistere stem. Opvallend is verder het helder klinkende zanfmannetje van Martinsa Jankowa. Ook de ouders van het kinderstel – Alfred Muff als Peter en Gabriele Lechner als Gertrud – overtuigt goed. Het gaat hier zicht- en hoorbaar om een goed ingespeelde ensembleproductie die in een heel passend decor en met de juiste sprookjesachtige aankleding en kostuums tot stand kwam. Het blijkt ook best een voordeel om dit werk met frisse, vrij onbekende en jongere zangers te realiseren. En dat alles in fraai in beeld gebracht en klinkt goed. Een over de hele linie geslaagde productie dus.