SAINT-SAËNS: SAMSON ET DALILA, LEVINE, RUDEL

Saint-Saëns: Samson et Dalila. Plácido Domingo (Samson), Shirley Verrett (Dalila), Wolfgang Brendel (hogepriester), Arnold Voketaitis (Abimélech), Kevin Langan (oude Hebreeuw) e.a. met het Ensemble van de Opera San Francisco o.l.v. Julius Rudel. ArtHaus 100.202 (111’, 4:3, geluid 2.0, regio 2 en 5). 1981

Saint-Saëns: Samson et Dalila. Plácido Domingo (Samson), Olga Borodina (Dalila), Sergei Leiferkus Hogepriester), Richard Paul Fink (Abimétech), René Pape (oude Hebreeuw) e.a. met het Ensemble van de Metropolitan opera New York o.l.v. James Levine. Regie: Elijah Moshinsky. DG 073-059-9 (148”, 4:3, geluid 2.0, 5.1 en DTS 5.1, regio 0). 1998 

Bij de oudste Amerikaanse presentatie uit 1981 van Rudel gaat het om een spectaculaire productie in ware Hollywood Technicolor stijl die bepaald niet geheel valt vrij te pleiten van de nodige overdrijving. Gedragen wordt de voorstelling haast vanzelfsprekend door de zeker toen nog heel viriele, heldhaftige en gepassioneerde Domingo als Samson. Jammer alleen dat zijn Frans niet beter is. Shirley Verrett is naast hem een zowel verleidelijke als waardige Dalila. Het specifieke dat ook haar Carmen zo bijzonder maakt, is hier positief terug te horen, al ligt de bijbelse rol haar kennelijk nog beter. Meer moeite zal menigeen hebben met de kitschige aankleding, de lompe decors, de zware kostuums en de overtrokken regieresultaten van Nicholas Joel die niet halen bij hetgeen Moshinsky in San Francisco tot stand bracht.Wat dat betreft is de latere presentatie uit de Met (1998) stukken acceptabeler. gelukkig beschikte Domingo ook toen nog steeds over een prachtige, heroïsche stem. Dalila is hier verrassend genoeg Olga Borodina met niet alleen haar bekende fraaie stemmiddelen, maar ook met een verleidelijke zowel als sinistere uitstraling. Alle lof ook voor de sonore Leiferkus als hogepriester; op de andere vertolkers valt nauwelijks wat aan te merken en het koor, dat in dit werk zo’n vitale rol speelt, zingt met fonkelende toon in een pakkende voorstelling onder Levine, culminerend in een spectaculaire val van de tempel van Dagon. De conclusie ligt voor de hand: men is het beste af met deze nieuwere versie, mede dankzij de pakkende inbreng van videoregisseur Brian Large. Jammer eigenlijk dat de ooit op band verschenen verfilming van een productie uit Covent Garden (Castle CV 12026) met Jon Vickers en opnieuw Shirley Verrett, gedirigeerd door Colin Davis en in de regie van Moshinsky nooit op dvd-v is uitgebracht.