SAINT-SAËNS: SAMSON ET DALILA, CURA
DVD Recensies

Saint-Saëns: Samson et Dalila. José Cura, Julia Gertseva, Stefan Stoll, Lukas Scnmid, Ulrich Schneider met het Ensemble van het Badische Staatstheater Karlsruhe o.l.v. Jochem Hochstenbach. ArtHaus 101.631 (dvd, 2u. 05’). 2010

 

In 1998 werkte José Cura al in de titelrol mee aan een cd opname van deze opera op Erato 3984-24756-2. Naast zich had hij Olga Borodina, Jean-Philippe Lafont, Robert Lloyd en het Londens symfonie orkest met –koor onder Colin Davis. Hier herhaalt hij met zo mogelijk nog meer heldhaftig flair en gegroeid inzicht in deze opera die hij nu ook zelf letterlijk heeft vormgegeven. Dat is wennen, want verdwenen is de Bijbelse omgeving om plaats te maken voor de entourage van een olieveld om kwesties van macht, overheersing, verraad, het masker van geloof en uiteraard liefde aan de orde te stellen.

Maar er is natuurlijk meer in de gedaante van heidense meedogenloosheid, erotische stimulansen en Wagneriaanse harmonieën nodig om een opvoering van deze opera tot een succes te maken.

Het valt niet te ontkennen dat Cura – hoe kan het anders – iets van de typische accenten van vroegere Franse tenoren mist, maar hij zingt doelbewust, welsprekend, onvervalst. Julia Gertseva biedt een fascinerend portret van de dubbelzinnige ant-heldin Dalila: verleidelijk, flikvlooiend en haar vrouwelijke charmes met een dubbel doel aanwendend om zowel seksuele als politieke macht te bereiken. Ze bezit ook een sinistere kant. Al haar streven komt meteen in haar begroeting van de hogepriester uit met ‘Salut à mon père’. Ze heeft nauwelijks moeite met lange frasen. 

Stefan Stoll is een markante hogepriester, Lukas Schmid overtuigt als Abimelech en Ulrich Schneider een waardige oude Hebreeuwer. 

Gelukkig weet ook dirigent Hochstenbach weet met een goed gevoel voor timing en ritme en ook voor de sensualiteit en verfijning van de partituur de muziek tot leven te wekken. Het orkest volgt mooi en het belangrijke kooraandeel is goed verzorgd.

Om het even of het gaat om het klagen van de Hebreeuwers, de krachtige muziek voor de hogepriester, de heldhaftigheid van Samson, de sensuele uitingen van Dalila of de holle klanken van het Bacchanaal: hij raakt de essentie heel dicht. 

Vooral door de verandering van tijd en plaats van de handeling onderscheidt deze opvoering zich van de vorige dvd opname uit 1981 (ArtHaus 100.202) uit San Francisco met Domingo, Verrett, Brendel en Julius Rudel als dirigent. Daar opgevoerd als Bijbels drama in de vorm van een Hollywood epos. Het is goed over twee dergelijke fijne alternatieven te beschikken.