TCHAIKOVSKY: EUGEN ONEGIN, WELLBER

Tchaikovsky: Eugen Onegin op. 24. Kristïne Opolais (Tatyana), Artur Rucinski (Eugen Onegin), Helene Schneiderman (Larina), Lena Belkina (Olga), Dmitry Korchak (Lensky), Günther Groisböck (Gremin), Margarita Nekrasova (Filipyevna) e.a. met het Ensemble van de Opera Valencia o.l.v. Omer Meir Wellber. C Major 7122408 (2 dvd’s, 2u. 30’). 2011

In de gedichtroman Jevgeni Onegin van Poesjkin schrijft de romantische, makkelijk beïnvloedbare jeugdige hoofdpersoon Tatjana een liefdesbrief aan de depressieve dandy Jevgeny Onegin. Hij slaat haar avances af met zoals later blijkt desastreuze gevolgen.

Tchaikovsky werd voldoende geïnspireerd door deze passage dat die briefscène een onbetwist hoogtepunt werd in deze Poesjkinopera. Zijn selectieve bewerking van het gegeven stelde hem in staat om elke akte van de opera op één van de drie hoofdfiguren te richten. De eerste akte draait om Tatjana, in de tweede verplaatst de aandacht zich naar Vladimir Lensky, Onegins dichter-vriend die door deze laatste in een zinloos duel wordt gedood. In de derde akte zien we de gekwelde Onegin die zich te laat bewust is geworden van zijn liefde voor Tatjana die intussen door haar huwelijk met prins Gremin tot een hogere klasse behoort.

Aan dvd opnamen van het werk was al geen gebrek, maar de nieuwe uitgave met de jonge, opvallende dirigent Omer Meir Wellber als dirigent tijdens zijn eerste jaar als muzikaal directeur van de opera in het Palau van Arts Reina in Valencia neemt meteen een bijzondere plaats in.

De dirigent weet van het werk een nooit te zwaar aangezet poëtisch drama te maken terwijl hij ook de touwtjes strak in handen houdt. Hij kon in deze coproductie met het Poolse Teatr Wielki beschikken over een goeddeels Oost-Europese bezetting met hier nauwelijks bekende zangers die vertrouwd is met de materie en die het Russisch goed beheerst.

Kristïne Opolais heeft een lichte stem die bij het meisjesachtige van Tatjana past, Artur Rucinsky is een zachtaardige Onegin en Dmitry Korchak  weet Lensky’s passie en latere wroeging goed uit te beelden. Op de wijze waarop de kleinere rollen zijn ingevuld valt ook nauwelijks wat aan te merken zodat een heel evenwichtig geheel tot stand komt. Mooi ook zijn de koorbijdragen.

De Poolse theaterdirecteur en filmmaker Mariusz Trelinski heeft gezorgd voor een bij het muziekmaken passende reeks aansluitende verdroomde surrealistische beelden. Daarin passen de decors  van Boris Kudlička en de kostuums van Joanna Klimas ook heel goed.

Het is wel eens goed dat hiermee wordt afgerekend met de al jarenlang overschatte, want gemanipuleerde en deels geplaybackte opname van Solti (Decca 071-124-9). Natuurlijk liggen de mooie voorstellingen in 2012 van de Nederlandse Opera (Jansons, Opus Arte OA 1067) nog vers in het geheugen. Van de overige dvd opnamen zijn alleen nog die van Verdernikov (Opus Arte BAC 046), A. Davis (Warner 0630-14014-2), Barenboim (DG 073-4434), Gergiev (Decca 074-3248) en Ermler (TDK DV-OPEON) ook de moeite waard. Maar er is niets op tegen om deze idiomatische opvoering eens voorrang te verlenen.