Fonografie Muziek

MIXED PICKLES

MIXED PICKLES (of FAITS DIVERS of CULTUURSNIPPERS) 

Ontvangstperikelen

Extreem atypisch als ik ben – dus geen auto bezit en zelden of nooit naar de radio luister waardoor ik niet tot de gedupeerden behoor – vallen niettemin de systematisch negatieve berichten op over de ontvangstmogelijkheden van ‘klassieke’ muziek. Deels als gevolg van de recente verandering in radiozenderfrequenties, deels door eigenmachtig optreden van kabelbeheerders. Zo schijnen automobilisten sinds een maand of wat alleen nog – zoals een ingezonden briefschrijver het formuleerde – de keze te hebben tussen de teringherrie en de rotherrie van popzenders en geen klassieke muziek meer te kunnen ontvangen. Terwijl UPC in Amsterdam, Hilversum en nog wat gemeenten juist aan het begin van het Londense “Prom” seizoen BBC 3 uit zijn pakket haalde. 

Tien kleine negertjes

Zo dramatisch als Agatha Christie het beschreef in haar Ten little niggers waarvan er aan het eind geen meer over was, zal het in het vaderlandse orkestenbestel wel niet gaan. Maar wanneer een beleidsmaker roept: “Waarom 10 orkesten, 7 is best genoeg” lijkt dat een dreigend teken aan de wand. Idem wat het McKinsey rapport over de omroep te berde brengt. Opnieuw worden de verkeerde knopen doorgehakt. In plaats van: wèg met die geldverslindende, elkaar overlappende, dinausarische omroepverenigingen met hun dure management, eindelijk een vorm van nationale publieke omroep, moeten de Wereldomroep en de klassieke muziekafdeling het weer ontgelden. Zo om de vier, vijf jaar dreigt het Radio Symfonie orkest te worden opgedoekt, waarbij gemakshalve over het hoofd wordt gezien dat daarmee meteen een van de zuilen onder het Utrechtse concertleven wordt gesloopt. 

Subsidie prioriteiten

Miljoenen subsidie voor tengevolge van wanbeleid noodlijdende voetbalclubs en de overname voor een habbekrats van paleisachtige voetbalstadions dienen een ‘sociaal doel”. Is het dan te elitair en dus teveel gevraagd om het plaatselijke muziekleven en de daarvoor noodzakelijke behuizing in relatie daarmee enige tonnen per jaar met subsidie te steunen? 

Verfloddering

In het laatste juniweekend verschenen kort na elkaar op tv reportages van de openluchtconcerten van het Concertgebouworkest (Museumpleinconcert) en de Berliner Philharmoniker (Waldbühne). Vroeger werden daar nog substantiële muziekwerken in hun geheel ten gehore gebracht. Nu was in beide gevallen gekozen voor korte (nog een tien minuten durende) meest tweede of zelfs derde garnituurs muziek met een duidelijk crossover karakter. Filmmuziek, tangoderivaten, symfonisch aangeklede popsongs, wezenloze Aziatische sfeermuziekjes: alles is goed als het maar kort duurt anders verslapt de aandacht van het breezer drinkende publiek. Niets tegen pogingen om laagdrempelig voor een groot publiek te programmeren, maar is het niet al te ver doorgeschoten? Noem het maar vooruitgang in afwachting van het eerstvolgende Amsterdamse grachtenconcert. 

Prijsverhoging blanco dvd’s

Na de reeds lang op alle formaten blanco audio/videobanden en dito cd-r audio cd’s en minidisks geheven thuiskopievergoeding is per 1 juli ook een heffing van maximaal 1 euro ingevoerd voor herschrijfbare dvd-schijfjes. Dat daardoor de verkoopprijs in sommige gevallen verdubbeld wordt, lijkt nogal kras. 

Saneringen

Dat indertijd het Nederlands Impresariaat sneefde, moet een kleine ramp betekenen voor – vaak jonge – Nederlandse kunstenaars en ensembles die zo tenminste aan optredens op podia her en der in het land konden worden geholpen. Van enigerlei vervanging van dit instituut lijkt geen sprake.Dat daarentegen de gesubsidieerde Muziekgroep Nederland (MGN) drastisch zijn schulden moet saneren is een terechte straf voor een geldverslindende organisatie die zijn activiteiten meer zag in de bevrediging van de megalomane verlangens van een ex-directeur (representatie, tot paleisachtige proporties uitgegroeide verbouwing van het kantoorpand) dan in echte promotie van vooral hedendaagse Nederlandse muziek, bladmuziek uit te geven en cd’s te produceren.