Fonografie Muziek

AANSTORMEND TALENT

AANSTORMEND TALENT 

 

Natuurlijk spelen de commercie en de tv een grote rol, zeker waar het de met overlevingsstrategieën geconfronteerde muziekindustrie betreft die naarstig op zoek is naar nog betaalbare, markante jonge musici die een breed publiek aanspreken met uitgekiend, vlot en aansprekend bekend repertoire of opvallen door het spelen van opvallende virtuoze bewerkingen.

 

Maar los daarvan is het een genoegen voortdurend weer te merken dat zoveel jong talent zich in de breedte manifesteert en laat horen dat het allerminst voorbij is met die saaie klassieke muziek.

 

Nieuwe tijden, frisse perspectieven, verse voortreffelijke jonge musici. Zo zijn continuïteit, evolutie en opvolging goed geregeld. Dergelijke gedachten kwamen 21 oktober versterkt bij me op kijkend en luisterend naar de Münchense platengala waarop actrice Maria (kleindochter?) Furtwängler en anderen waaronder Hélène Grimaud de Echo Klassik trofeeën uitreikte. Opvallend zoveel prijzen als er naar jongere musici gingen, minstens zo opvallend hoeveel (mooie) jonge vrouwen in de prijzen vielen. Behalve Janine Jansen kwamen trompettiste Alison Balsom, sopranen Elina Garanča en Nicole Cabell, tenor Juan Diego Flórez, een Argentijnse, in Europa levende celliste (van wie ik de naam niet meer weet) en via filmbeelden violistes Hilary Hahn en Leila Josefowicz voorbij.

 

Het is niet moeilijk het lijstje aan te vullen. Dicht bij huis beginnend met de violistes (!) Liza Ferschtmann, Julia Fischer (door The Gramophone net uitgeroepen tot ‘Artist of the year’ en overgestapt van Pentatone naar DG), Sarah Chang, Lisa Batiasvilli, Nicola Benedetti, Ha-Na Chang, Angèle Dubeau, Viviane Hagner en verder met de altviolist Maxim Rysanov, met Jevgeni Sudbin, Rafal Blechacz, Lise de la Salle, Severin von Eckardstein, Nicholas Angelich, Ingrid Fliter, Evelyn Chang, Dudana Mazmanishvili, Finghin Collins en Nicholas Angelich (piano), Natalie Clein en Daniel Müller-Schott (cello), Martin Fröst (klarinet), Eleftheria Kotzia (gitaar), Gustavo Dudamel, Ilan Volkov en Vasily Petrenko (dirigent). En bij de zangers de sopranen  Akiko Nakajima, Kate Royal, Elin Manahan Thomas, Susan Bullock, Measha Brueggergosman, Carolyn Sampson. Bij de mezzo’s denken we natuurlijk allereerst aan Christianne Stotijn en Marijana Mijanović plus de bariton Rodion Pogossov. En dan zijn er nog de jonge strijkkwartetten zoals het Matangi, het Pavel Haas, het Pavão.

 

Aan de hand van eigen ervaringen en gegevens kan iedereen de lijst uitbreiden, zeker wanneer geen nauwkeurige leeftijdgrens wordt aangehouden. Mij gaat het vooral om de gunstige trend. Om het feit dat in vrijwel alle disciplines jonge musici voortreffelijk in staat zijn de estafettestokjes van de oudere generatie over te nemen. Dat is natuurlijk nooit anders geweest, maar in een vlaag van cultuurpessimisme komt men anders wel eens tot somberder gedachten. Ten onrecht dus, zeker nu deze mensen dankzij de globalisering ook bij de media vaak een internationale loopbaan tegemoet gaan.