Almeida, F.A. D': Trionfo d'Amore, Il. Ana Quintans, (Nerina, s), Carlos Mena (Arsindo, ct), Joana Seara (Termosia, s), Fernando Guimaräes (Adraste, t), Cátia Moreso (Giano, ms) en João Fernandes (Mirenio, bs) met Voces celestes en Os Músicos do Tejo o.l.v. Marcos Magelhäes. Naxos 8.573.380/1 (2 cd's, 1u. 51'18”). 2013
Van de Portugese componist Francisco António de Almeida (ca. 1705-1755) bestaat een opname van diens oratorium La Giuditta uit 1726 (René Jacobs, Harmonia Mundi HMA 190.1411/2). Bij Il trionfo d'amore gaat het om de cd première van een feestelijk scherzo pastorale, feitelijk een uitgebreide serenade voor zes solisten, koor en orkest die in 1729 ter ere van koning João V in het Riberio paleis in Lissabon zijn eerste opvoering beleefde.
Het gaat om in essentie feestelijk ceremoniële muziek die Händel niet zou hebben misstaan op een libretto van de bekende naïeve soort met persoonsverwisselingen en al. Eén van de hoogtepunten is de aria ‘In queste lacrime’. Maar er zijn meer dramatische en expressieve aria’s en koren waarmee het verhaal tot een fraai einde wordt gebracht. Quantans is een gevoelige Nerina met een frisse stem, Mena een goede countertenor als Arsindo en ook Seara als Termosia zingt als een leeuwerik en het homogene koor levert nuttige welkome bijdragen. Maar ook dankzij de stimulerende begeleiding op oude instrumenten door de goed in de materie ingevoerde Magelhäes wordt deze onderneming tot een succes.