Aangezien de website inmiddels behoorlijk groot is, hebben wij een aantal gebruikstips voor u samengesteld.
Volgorde
Per rubriek is een alfabetisch lexicografische volgorde van recensies, artikelen en discografiëen aangehouden.
Geen nadere rubricering bij de recensies
Die volgorde is consequent aangehouden zonder onderscheid van genre of stijlperiode. Een indeling naar renaissance, barok, classicisme, romantiek enz. is ongeloofwaardig omdat veel muziekwerken misschien qua ontstaansdatum wel, maar qua stijl zo vaak niet strikt te rubriceren zijn. Ook de gangbaarder vorm van opdeling in orkestraal, kamermuziek, instrumentaal, vocaal en opera is bewust niet gevolgd, al zou die logischer en hanteerbaarder zijn. De huidige opzet is avontuurlijker: mogelijk ontdekt een strijkkwartetliefhebber zo al zoekend nog eens een mooie opera en vice versa.
Geen uitgelichte en apart gememoreerde opnamen
Heel democratisch krijgt elke opname een eigen waardering en status. Wie niet maandelijks het totale nieuwe repertoire kan overzien, moet zich hoeden om uit een beperkt aantal items telkens zoiets als een “cd of dvd van de maand” aan te wijzen. Historische opnamen worden ook niet apart geoormerkt. Voor de een begint het wereldje van de historische opnamen vòòr het eind van de 78t. platen, voor de ander voor dat van de monoperiode of voor de jongeren zelfs bij het uitlopen van de lp.
Elke recensie liefst een mini vergelijking
De muziekindustrie mag er niet blij mee zijn, voor een behoorlijk aankoopadvies voor de muziekliefhebber lijkt het bij het uitdijende aanbod aan meer van hetzelfde los van de echte Vergelijkingen zoveel mogelijk van iedere recensie een minivergelijking te maken.
Geen cijfer- of sterrenwaardering
Sterren en/of rapportcijfers zult u missen bij de besprekingen. Men leze liever de volledige tekst en bovendien is in vergelijking hun houdbaarheidsdatum vaak beperkt.
Geen vignetten
Ook vignetten die betrekking hebben op bv. mono, stereo en surround mankeren
Spelling
Wie van de Google zoekmachine gebruik maakt en wie trots is op de Nederlandse spelling van vele – met name Russische – namen, dient te weten dat ik al ruim vijftig jaar eigenwijs de Angelsaksische naamgeving van Russen en andere Slaven volg. Dit betekent in de praktijk dat sommige componisten in andere spelling en/of op een ander plekje belanden. Een paar voorbeelden:
Chatsjatoerian eventueel ook is te vinden onder Khatchaturian
Goebaildoelina Guibaildulina
Moesorgski Mussorgsky, Moesorgsky
Oestvolskaja Ustvolskaya
Prokofjev Prokofiev
Rimski-Korsakov Rimsky-Korsakov
Sjostakovitsj Shotakovich
Skriabin Scriabin
Tsjajkovski Tchaikovsky
Hetzelfde geldt voor artistennamen als:
Andrej Andrei
Barsjaj Barshai
Basjmet Bashmet
Bolsjoj Bolshoi
Chovantsjtsjina Khovantchina
Kondrashin Kondrashin
Kotsjerga Kotcherga
Mravinski Mravinsky
Ojstrach Oistrakh
Rodzinski Rodzinsky
Rostropovitsj Rostropovich
Rozjedestvenski Rostdesvensky
Sergei Sergy
Visjnevkaja Vishnevskaya
Koussevitzky blijft hetzelfde
Weinig consequent heb ik altijd al namen van buitenlandse orkesten en ensembles vaak min of meer Vernederlandst. Dus bijvoorbeeld geen Berliner en Wiener Philharmoniker, maar Berlijns en Weens filharmonisch orkest, niet voluit La société des concerts du conservatoire de Paris, maar kortweg Parijs’ Conservatoriumorkest. Niet l’Orchestre de la Suisse romande, maar Suisse romande orkest (orkest van de Frans-Zwitserse omroep was correcter, maar ik ga het niet meer allemaal veranderen). Dat het Londense Philharmonia orkest een poos ‘New’ was, heb ik ook niet in aanmerking genomen. Legio andere voorbeelden zouden kunnen worden genoemd.
Contact
In principe bestaat een contactmogelijkheid met e-mail. Vergeef me a priori dat ik me niet verplicht voel om op elke vraag, elke op- en aanmerking te reageren.