Alberti: Orgelsonates in g, d, Sonata pastorale in G, nr. 4, in a; Toccata’s in Bes Wör 12, Bes, C; Pianosonates in C, d, G, Es, Bes, E/A , A ; Toccata in F, D; Klavecimbelsonates in A, nr. 2 in F, WörA. 15 in G, WörA.11 in C, WörA.9 in F, Wör A.16 in G, nr. 1 in F, Wör A.10 in Bes, Wör A.19 in F, op. 1/1-8; in Bes. Manuel Tomadin (org., fp, kl). Brilliant Classics 95161 (4 cd’s, 4u. 37’22”). 2013
Als ze bij Briljant wat aanpakken, dan meteen grondig en liefst zo compleet mogelijk. Zo ook bij de productieve, vroeg gestorven Italiaanse componist Domenico Alberti (1710-1740) die als leerling van Lotti vooral bekend was als zanger en pianist, maar die voornamelijk bekend werd als de bedenker van de Albertijnse bas. Dat is een na hem veel toegepaste muzikale begeleidingsfiguur, bestaande uit een zich herhalend patroon van gebroken akkoorden of arpeggio’s in een doorgaans zangerige melodie voor de linkerhand van de piano (bijvoorbeeld c-g-e-g enz.). Zijn vondst werd een basis van de pianowerken van de Weense klassieken.
Zo ook in dit album met sonates en toccata’s, zowel op orgel, piano als klavecimbel gespeeld door Manuel Tomadin.
Fonografisch was Alberti tot op heden in het geheel niet vertegenwoordigd, maar nu beschikken we dan meteen over al zijn werken voor toetsinstrumenten. Van Alberti’s ongeveer 36 sonates is alleen een 14-tal bewaard gebleven. Zowel de sonates als de toccata’s zijn tweedelig, met eerst een allegro in vrije vorm en dan een vriendelijk andante in ariosovorm.
Ter wille van de gewenste verscheidenheid verdeelt hij zijn bijdragen over een mooi Francesco Dacci orgel uit 1773, klavecimbel en fortepiano. Alles geheel in stijl. Waardering past voor de inzet van Tomadin.