Albéniz: Suite española op. 47 (bew. Frühbeck de Burgos); Suite De magische opaal; Pianoconcert nr. 1 ‘Concerto fantástico’ (orkestratie Enescu) op. 78; Rapsodia Española. Martin Roscoe met het BBC filharmonisch orkest o.l.v. Juanjo Mena. Chandos CHAN 10897 (73’18”). 2015
Isaac Albéniz was een cruciale figuur in het scheppen van een uitgesproken Spaans klassiek muziek idioom; primair wordt hij geassocieerd met pianomuziek en Iberia, een suite met 12 delen uit 1909, is zijn meesterwerk.
Hoewel hij op zijn dertigste nog bij d”indy en Dukas ging studeren, was Albéniz niet de handigste in de omgang met orkestwerken. De weinige werken voor dat medium = de Rapsodia cubana, de Rapsodia española en het pianoconcert – werden alle door anderen georkestreerd vanuit piano originelen (de Suite española eerst door Gray en Halffter), maar klinkt hier in een versie van dirigent Rafael Frühbeck de Burgos. Van Dukas werd altijd verondersteld dat hij de hand had in Catalonia.
Deze opname verscheen in de serie ‘La música de España’ (orkest)werken van Chandos.
De kleurige, contrastrijke Suite española uit 1886 behoort tot de mooie voorlopers van het twintig jaar later geschreven Iberia en is voor piano en orkest. De orkestratie van Frühbeck de Burgos doet het werk vol Spaanse idioom zoals te verwachten nog kleuriger schitteren dan het origineel.
Een bijzonderheid is de suite uit de opera The magic opal waarmee hij vooral in Londen enig succes boekte Hier klinkt daaruit een kenmerkende driedelige suite die ook voor een aangename kennismaking zorgt.
Het Concierto fantástico uit 1887 krijgt een sprankelende, goede idiomatische verklanking op het niveau van Jean-François Heisser (Warner 8573-89223-2), maar van de Rapsodia española is de oude opname met Alicia de Larrocha (Decca 448.243-2) net nog een tikje mooier.