CD Recensies

ALFANO: CYRANO DE BERGERAC (2x)

Alfano: Cyrano de Bergerac. Plácido Domingo (t., Cyrano), Sondra Radvanovsky (s., Roxane), Arturo Chacón Cruz (t.,   Christian), Rod Gilfry (b., De Guiche), Corrado Carmelo Caruso (bs., Ragueneau) e.a. met het Regionaal gouvernements koor Valecia en het Valencia stedelijk orkest o.l.v. Patrick Fournillier. Naxos 2.110270 (dvd, 2u. 21’). 2007

 

Alfano: Cyrano de Bergerac. Manuela Uhl (s., Roxane), Jennifer Arnold (ms., La Duègna, zuster Marthe), Roman Sadnik (t., Cyrano), Wolfgang Neweria (b., De Guiche) e.a. met het Operakoor- en het Filharmonisch orkest Kiel o.l.v. Markus Frank. CPO 999.909-2 (2 cd’s, 2u. 01’22”). 2002

 

Vergeeft op zoek naar een volledige opname ban Berlioz’ opera Cyrano de Bergerac kwam ik terecht bij dit werk over hetzelfde subject. De Italiaanse componist Franco Alfano (1875-1954) leeft - als dat al het geval is - in de herinnering voort als degeen die Puccini’s Turandot voltooide. Maar hij schreef ook een tiental eigen opera’s, waarvan Resurrezzione naar Tolstoi uit 1904 en Cyrano de Bergerac naar Edmond Rostand’s komedie over de zeventiende eeuwse dichter en soldaat met zijn ontsierende overgrote neus uit 1935 het bekendst zijn. 

De dramatische vorm van het werk is in orde en bondig en de muziek is op een wat eclectische manier heel efficiënt met voorspelbare echo’s van Puccini, maar ook met een snufje van Debussy’s Pelléas, terwijl de vrij karige textuur duidelijk maakt dat de opkomst van het neoclassicisme niet geheel ongemerkt aan Alfano is voorbijgegaan. 

Het werk wordt sterk gedomineerd door de hoofdpersoon. Vanaf zijn eerste opkomst, voorafgegaan door een gigantische neus, beheerst hij het podium met zijn magnetiserende aanwezigheid wanneer hij zich door de eerste acte duelleert en zich met spitsvondige, dichterlijke ballades onder de Parijse aristocratie begeeft. 

Een lyrisch stemkarakter helpt om de liefde te verklaren aan zijn nichtje Roxane en zijn lofzang op de cadetten uit Gascogne in de tweede acte te uiten. Zowel Domingo als Sadnik voelen zich goed thuis in deze rol. Beiden zijn ook op hun gemak in de intiemer momenten, zoals tijdens hert eerste rendez-vous met Roxane, doorleefd gezongen door Manuela Uhl en Sondra Radvanovsky. Het grote duet tussen de beide minnestellen behoort tot de hoogtepunten uit het werk.

Maar ook de balkonscène en de mislukte hofmakerij van Christian bieden aardige momenten. Aan het eind weet vooral Domingo waardig te sternen. Hij geeft dan toe dat hij het was die de brieven schreef waardoor ze verliefd werd.  

Misschien hebben we niet te kaken met een groot meesterwerk, maar deze opera is best de moeite waard. Het werk is enige malen meer op cd en dvd vastgelegd tijdens theateruitvoeringen, maar dit is het tweetal versies om voor te kiezen.