CD Recensies

APERGHIS: MACHINATIONS

Aperghis: Machinations. Sylvie Levesque, Donatienne Michel-Dansac, Sylvie Sacoun en Geneviève Strosser. Accord 472.916-2 (51’37”). 

 

In 2000 schreef de Franse componist Georges Aperghis (1945) zijn vijfdelig Spectacle musical pour quatre femmes et ordinateur sur des textes de François Regnault  et Georges Aperghis.

Vier vrouwen, vier stemmen, zijn als vier manipulators staan naar het publiek  gericht op het toneel; in hun buurt staat iemand met een computer die de stemhandelingen van de vrouwen nauwlettend volgt  en daarop op zijn eigen manier reageert door de stemmen en de frasering te manipuleren om zo hun virtuositeit aan te vullen en nog te overtreffen.

Van de vier vrouwen wordt ruim vijftig minuten vocaal trapezewerk verwacht. Ze zingen en spreken deels in falsetto, gebruiken fonemen, microtonale lettergrepen en complexe ritmen. Soms lijkt het wel of ze opgenomen fragmenten achterstevoren uitspreken. Doorgaans moeten ze zo snel als mogelijk spreken en zingen in allerlei gemoedstoestanden (van gedrogeerd, verdrinkend, aan pijn lijdend, maar ook vrolijk). Het gaat om een nieuwe vorm van muziektheater.

Met een verrassende virtuositeit draagt het viertal stemmen dit alles voor. Hoeveel tijd zou het instuderen hebben gekost?