CD Recensies

ARNALDS: CHOPIN PROJECT, THE

Arnalds: The Chopin project. Arnalds: Verses; Chopin: ‘Largo’ uit Pianosonate nr. 3 in b op. 58; Nocturne in cis op. post. (bew.); Arnalds: Reminiscence; Chopin: Nocturne in g op. 37/1; Arnalds: Eyes shut; Written in stone; Letters of a traveller; Chopin: Prélude in Des op. 28/15. Alica Sara Ott (p), Viktor Orri Årnason (v), Björk Óskardóttir (v), Pórarinn Baldursson (va), Unnur Jónsdottir (vc) en Hallgrímur Jónas Jensson (vc). Mercury 481.14863 (45’35”). 2015   

 

Een breder publiek kon sinds eind 2007 kennis maken met de IJslandse componist en multi-instrumentalist en producer Ólafur Arnalds (1986) via ‘Beth’s theme’ uit Broadchurch en Words of amber op de verzamelplaat Soundscapes (DG 482.7443), al is elders meer van hem voorhanden, zoals Erased tapes.

Met zijn Chopin project komt hij dicht in de buurt van Max Richter’s eerder besproken The four seasons recomposed (DG 481.0044).  

Op min of meer identieke manier belicht hij namelijk met een strijkkwintet, synthesizer en piano nog eens bekende werken van Chopin. Deze solobijdragen worden enigszins verrassend gespeeld door de Duits/Japanse pianist Alice Sara Ott die zelf ook al een paar eerdere, vrij opmerkelijke cd’s voor DG maakte, onder meer van Romances van Clara Schumann (DG 479.0086), het programma Scandale met werken van Schlimé, Stravinsky, Rimsky-Korsakov en Ravel (DG 479.3541) en Tchaikovsky’s Pianoconcert nr. 1 (DG 477.9779).

De composities van Arnolds hebben vaaglijk iets gemeen met die van Pärt en worden fraai gespeeld. In haar op zich mooie Chopin bijdragen klinkt Alice Sara Ott soms wat vreemd en met bijgeluiden, maar dat kunnen bewust door producer Nils Frahms geïntroduceerde effecten zijn, zoals de ruis die optreedt in de Nocturne. Het draagt bij aan de enigszins melancholieke teneur van dit concept. Chopin die via omwegen van spijt glimlacht en hier en daar een traan laat.