CD Recensies

ALFEYEV: DE PROFUNDIS

Alfeyev: De profundis. Stabat Mater; Concerto grosso; Fuga op het motief B-A-C-H; Canciones de la muerte nr. 1-4; De profundis (psalm 129/30). Svetlana Kasyan (s), Artyom Dervoed(git), Tatiana Porshneva (v), Maxim Khokholkov (v), Sergei Dubov (va), Alexander Ootgeif (vc), Norbert Gembaczka (org) met het Synodaal koor Moskou met het Russisch nationaal orkest o.l.v.  Hilarion Alfeyev. Pentatone PTC 5186-486 (74’05”). 2014

 

De in 1966 geboren Hilarion Alfeyev is behalve Russisch-Orthodox Metropoliet, kerkhistoricus, publicist ook componist van geestelijke koorwerken die gezien hun grote laat-romantische toegankelijkheid steeds geliefder worden. Van 2003 tot 2009 was hij voor zijn kerk bisschop in Oostenrijk.

De zelf als dirigent van Russische solisten en ensembles optredende componist koos verschillende van zijn werken zelf uit om ook een niet-Russisch publiek een indruk te geven van zijn oeuvre. Behalve de beide koorwerken gaat het om het Concerto grosso, uitgevoerd door een strijkkwartet, het door Bach geïnspireerde orgelwerk en met aangenaam fluwelige stem door Svetlana Kasyan gezongen liederen.

We horen schaduwen van Vivaldi, Bach, Mozart en zelfs Orff langskomen en deze werken uit verschillende levensperioden. Het is niet alles even groots en belangrijk, maar spreekt wel aan omdat gelukkig met een behoorlijke marge kitsch wordt vermeden. Maar hoe goed dit moois tegen herhaling bestand is, heb ik nog niet kunnen bepalen.