Adès: Powder her face; Mazurka’s nr. 1-3; Arcadiana op. 12; Pianokwintet; Kamersymfonie op. 2; Living toys op. 9; America, a prophecy; These premises are alarmed op. 16; Vioolconcert op. 24 ‘Concentric paths’. Thomas Adès (p), Endellion kwartet, Arditti kwartet, Birmingham Contempopary music group o.l.v. Thomas Adès, London Sinfonietta o.l.v. Markus Stenz, Dusan Bickley (s) met het Birmingham symfonie orkest en -koor o.l.v. Thomas Adès, Anthony Marwood (v) met het Europees kamerorkest o.l.v. Thomas Adès. EMI 088.560-2 (2 cd’s, 2u. 17’20”). 1995-2011
Naarmate de Britse componist Thomas Adès (1971) als componist, dirigent en pianist steeds meer de aandacht op zich vestigt, is het wellicht nuttig om nog even op dit omnibus album met een selectie uit zijn werk te vestigen.
Dat is wel omschreven als een conglomeraat van bekoorlijkheid en onrustwekkend. Dit komt hier in dit programma mooi naar voren. Daar is enerzijds het eerbetoon aan Chopin van de Mazurka’s, anderzijds de pianoparafrase op zijn kameropera Powder her face. Om meer opheldering vraagt feitelijk de cantate America, a prophecy waarin de ondergang van de Maya cultuur wordt beschreven als een vooruitblik op 9/11.
Hier hebben we een rijkgeschakeerde collectie werken van deze boeiende componist die zo’n twintig jaar van zijn scheppend leven omvatten. Een interessant uitgangspunt om vertrouwd te raken met deze bijzondere Brit. Alle vertolkingen, ontstaan onder streng toeziend oog en oor van de meester, hebben een vertrouwd hoog niveau.