CD Recensies

ARENSKY: RAPHAEL; ORKESTLIEDEREN

Arensky: Raphael op.37; ‘Zamera’s aria’ uit De fontein van Bakhchisarai op. 46; Wiegelied op.70/3 (bew.); Steek het vuur niet aan op.38/3 (bew.); De tuin staat in bloei op. 60/4 (bew.); Zoete blazijden op. 60/3 (bew.); In de lente op. 17/2 (bew. Mnatsakanov); Ik vertelde jou niet op. 6/4 (bew.). Marina Domashenko (ms., Raffaello), Tatiana Pavlovskaya (ms, Fornarina), Alexander Vinogradov (t., kardinaal).Vsevolod Grivnov (b., straatzanger) met het Russische Spiritual Revival koor en het Russisch Philharmonia orkest o.l.v. Constantine Orbelian. Delos DE 3319 (61’36”). 2003 

 

Rafaello in een opera in één akte over de schilder Raphael (Raffaello Sanzio di Urbino, 1483-1520) die een beeld geeft vaneen momentopname van de Italiaanse Renaissance, bezien door de Russische bril van van librettist van Kryukov. Het werk is uit 1894 en bestaat uit 6 delen: Ouverture, leerlingenkoor, arioso van Raphael, duet van Fornarina en Raphael, aria van de kardinaal, trio en finale.

Arensky koos het gegeven om even los te komen van de nationale tendenzen van zijn leraar Rimsky, maar het werk had minder succes dan zijn eerste opera Droom op de Wolga, waarvan voorlopig alleen de Ouverture is opgenomen, bijvoorbeeld door Sinaisky (Chandos CHAN 10024). Het werk is zeker de moeite waard e wordt met grote inzet door een homogeen team uitgevoerd, maar is niet zo bijzonder als Arensky bekende Pianotrio.

De aria van Zamera komt uit een andere opera, De fontein van Bakchisarai, ditmaal op tekst van Poesjkin uit 1899.

De opera in aangevuld met een stel georkestreerde liederen en romances. De belangrijkste vocale taak is weggelegd voor Marina Domashenko die zowel als in de operarol van Raphael als in de orkestliederen goed overtuigt. Datzelfde geldt voor Tatiana Pavlovskaya als Raphaels beminde Fornarina.

Delos zorgde voor een heel mooi gelukte, natuurlijk klinkende opname.