ADÈS: TEVOT; VIOOLCONCERT; STUDIES FROM COUPERIN E.A.
CD Recensies - A

Adès: Tevot; Vioolconcert Concentric paths op. 24; Studies from Couperin nr. 1-3; ‘Ouverture’, ‘waltz’ en ‘finale’ uit Powder her face. Resp. Berlijns filharmonisch orkest o.l.v. Simon Rattle, Anthony Marwood (v) met het Europees kamerorkest o.l.v. Thomas Adès. EMI 457.813-2 (66’43”). 2007/9 

 

Op deze uitgave zijn werken van Thomas Adès bijeengebracht die uit de periode van na 2005 dateren. Alleen gaan de ouverture, wals  en finale uit de nogal ongure opera Powder her face, die compleet te horen is op EMI 556.649-2 en die de componist grote internationale bekendheid en erkenning opleverde, terug tot de bron uit 1995.

Wat uit de rest van het programma blijkt, is vooral in hoeverre de componist zich op zijn best en vindingrijkste toont wanneer hij in een soort dialoogvorm een goed verband weet te leggen tussen oude tradities en vernieuwende moderniteit.

Zo is Tevot uit 2007 een uitgebreide studie in kosmische rusteloosheid, vindt het Vioolconcert met zijn prachtige Chaconne uit 2005 onverwacht zijn thuis in Brittens opera Peter Grimes en verbindt barokke vormelijkheid met gefragmenteerde moderniteit.

In de georkestreerde drie klavecimbelwerken van de Studies from Couperin wordt met behoud van identiteit oude muziek naar het heden getransformeerd.

Het klinkend materiaal komt van zaalopnamen die Simon Rattle in Berlijn maakte (Tevot) en de componist zelf met het Europees kamerorkest en het Bris jeugdorkest. Anthony Marwood inplooit enige extase in het Vioolconcert en ook verder behoren de vertolkingen tot de zeer geslaagde.