Abrahamsen: Zählen und erzählen. Orkeststukken nr. 1-4 (2004); Pianoconcert (2000); Piano études nr. 1-10 (1998). Tamara Stefanovich met het WDR Omroeporkest Keulen o.l.v. Jonathan Stockhammer. Winter & Winter 910.216-2 (49’57”). 2011/4
Het is nog te vroeg om de Drie orkeststukken van Hans Abrahamsen uit 2017 die tijdens de afscheidstournee van Simon Rattle en de Berlijners in Amsterdam begin juni 2018 werden uitgevoerd al op cd ter verwachten. Maar de vier Orkeststukken uit 2004 zijn wel voorhanden.
De componist heeft ooit gezegd dat hij de muziek ‘steeds overschildert’ en daarvan nieuwe aspecten belicht of ze in een nieuwe context plaatst. Dat is ook hier duidelijk het geval, want zowel de vier Orkestukken als het Pianoconcert vinden hun basis in de tien Études die hij in 1998 componeerde.
Het is een kenmerk van de ‘nieuwe eenvoud’ stroming in de Deense muziek, al is er niets echt zo eenvoudig aan deze muziek. Dat maakt Tamara Stefanovich meteen duidelijk in haar interpretatie van die Études, waarnaar men het beste eerst kan luisteren. Ze blikken zijdelings terug op een paar eeuwen pianomuziek maar hebben ook veel te danken aan de Ètudes van Ligeti (te beluisteren van bijvoorbeeld Aimard, Sony SK 62308). Geen wonder, want Abrahamsen werkte enige tijd met hem samen.
Tamara Stefanovich geeft niet alleen mooi flitsende verklankingen van deze Etudes, maar ook van het Pianoconcert, waarvan drie delen teruggaan tot die werken die met een romantische terugblik en gedeelten van een grote ritmische complexiteit zijn verweven in de textuur daarvan. De piano heeft duidelijk de hoofdrol in het werk, maar draagt ook momenten van rust en bezinning bij.
De Orkeststukken met de titels Traumlied, Sturm, Arabeske en Ende zijn soms verrassend klinkende uitgebreide en complexe versies van de pianowerken. Prachtig zoals steeds voor een ongewone en verrassende samenhang is gezorgd tussen de drie heel goed uitgevoerde werken.