Adès: In seven days; Études voor pianola nr. 1 en 2 (bew.). Nicolas Hodges met London Sinfonietta o.l.v. Thomas Adès c.q. Nicolas Hodges en Rolf Hind (p). Signum SIGCD 277 (42’36”). 2011
Haydn en Milhaud bogen zich ieder op hun wijze muzikaal over de schepping. Haydn met het het oratorium Die Schöpfung (ruim anderhalf uur lang), Milhaud met de jazzy balletmuziek La création du monde (in zo’n 17 minuten).
De Britse componist Thomas Adès goot Genesis in 2008 in de vorm van een Pianoconcert, of beter gezegd van een reeks van acht variaties op een thema. In het laatste deel, Contemplation, wordt het thema in zijn zuiverste vorm gepresenteerd.
Tijdens zaaluitvoeringen wordt het bijna een half uur durende videoballet met abstracte beelden van Tal Rosner geregeld compleet met een video-installatie gepresenteerd. Die ontbreekt natuurlijk bij een audio opname.
De muziek klinkt nogal aardgebonden, maar kent ook heel mooie momenten als Nicolas Hodges zijn inbreng laat zweven boven een bedje van zwoele strijkersklanken. Bij herhaling maakt het werk wel een enigszins onzekere indruk.
De maar kort spelende opname bevat ook twee pianobewerkingen van Études voor pianola. Wel is er als bonus een heel kort gesprek van de componist met Tal Rosner.