Ariosti: Aria's for alto uit Vespasiano, I gloriosi presagi di Scipione Africano, Caio Narzio Coriolano, Aquila consolo, Dario, Tito Manlio, La madre del Maccabei; Sinfonia Le profezie d’Eliseo nell’assedio di Samaria. Filippo Mineccia (ct) met het Ensemble Odyssee o.l.v. Andrea Friggi. Glossa GCD 923506 (74’49”). 2015
Iedere bijdrage aan het toegankelijk maken van het werk van Atiilio Ariosti (1666-1729) is welkom en deze met operarollen voor castraat al helemaal. Net als Vivaldi begon Ariosti op 20-jarige leeftijd als priester, maar ook nert als zijn collega werd hij bekend in het wereldse muziekleven in Berlijn, Wenen en Londen waar hij met zijn opera’s succes had.
De aankondiging op de cover van deze cd, London, klopt daarom niet helemaal, want er staan ook aria’s uit werken op die voor Wenen zijn geschreven.
Behalve Filippo Mineccia horen we in ‘Bella mia, lascia ch’io vada’ uit Scipio Africano (1704) een mooie theorbesolo van Giulio Quirici. Uit hetzelfde jaar is het oratorium La madre de’ Maccabei, vertegenwoordigd door de ara ‘Quando il mondo fabbricò’. Mooi ook de klacht ‘Venga pur quel si teribile’ uit Tito Manlio (1717) en het felle ‘Perdonate, o cara amori’ en ‘Io spero che in quel guardi’ uit Coriolano. Pastorale rust heerst dan in ‘Aure care’ uit Tito Manlio.
Behalve wanneer hij even onder druk komt te staan, zingt Mineccia heel mooi en goed expressief, Voor de levendige, dynamische begeleiding door het ensemble Odyssee past de grootste waardering. In de programmatoelichting schetst Andrea Friggi een interessant beeld van de componist.