Adès: Living toys. Living toys op. 9; Arcadiana op. 12; Sonata da caccia op. 11; The origin of the harp op. 13; Gefriolsae me op. 3b. Resp. London Sinfonietta o.l.v. Markus Stenz, Michael Niesemann (h) en Andrew Clark (hrn), Thomas Adès en King’s College koor Cambridge o.l.v. Stephen Cleobury. EMI 572.271-2 (64’21”). 1995-1997
Van een nog jonge componist als de in 1971 geboren Engelsman Tomas Adès heeft EMI van meer af aan royaal opnamen gemaakt, ten minste zes in getal, waaronder de seksschandaal opera Powder her face ( EMI 556.649-2, 2 cd’s) en de anthologie met o.a. het Pianokwintet, de Kamersymfonie, America, a prophecy en de Concert paraphrase voor piano (EMI 0885-560-2).
Op deze cd ging mijn grootste interesse uit naar Arcadiana voor strijkkwartet uit 1994 dat zeven delen telt: ‘Venezia notturno’, ‘Das klinget so herrlich, das klinget so schön’, ‘Auf dem Wasser zu singen’, ‘Et? (tango mortale)’, L’Embarquement’, ‘O Albion’ en ‘Lethe’ en gaat over verdwenen of verdwijnende idylles. ‘O Albion’ heel passend in Brexit tijden over het van het Europese continent wegdrijvende Engeland. Maar ook een heel typerend werk met veel aspecten die kenmerkend zijn voor de veelzijdige componist die zich van verschillende kanten laat horen in al zijn grillige gedaanten. De vertolking daarvan en van de overige werken maakt een feilloze indruk.