AHO: TROMBONECONCERT; TROMPETCONCERT

Aho: Tromboneconcert; Concert voor trompet en symfonisch blaasorkest. Jörgen van Rijen (tromb) c.q. Alain de Rudder (tr) met het Antwerps symfonie orkest o.l.v. Martyn Brabbins. BIS SACD 2196 (64’18”). 2018

Van de Fin Kalevi Aho (1949) is bekend dat hij graag soloconcerten voor tal van instrumenten - piano, viool, altviool, cello, contrabas, fluit, hobo, klarinet, fagot, contrafagot, sopraan- en tenorsaxofoon, hoorn, tuba,   theremin, pauken plus wat dubbelconcerten - schreef. Van ettelijke daarvan zijn opnamen gemaakt, maar bij het tweetal van de BIS uitgave gaat oh om nieuw materiaal.

In 2012 soleerde Jörgen van Rijen met zijn eigen Concertgebouworkest in het vierdelige Tromboneconcert uit 2010 en het is dus vrij logisch dat hij werd aangezocht voor deze opname, weliswaar niet in Amsterdam, maar in Antwerpen.

De combinatie met het het Concert voor trompet en symfonisch blaasorkest uit 2011, dat eveneens vier delen heeft, ligt nogal voor de hand. In beide werken worden de solisten ruim een half uur op de proef gesteld. Hun getoonde instrumentale vaardigheden zijn in virtuoos opzicht het tweede deel van het Tromboneconcert en de finale van het Trompetconcert en in expressief opzicht in het eerste en derde deel van het Tromboneconcert en het eerste deel van het Trompetconcertet, met als primus inter pares alleen blazers in de begeleing, nogal verbluffend en er zullen van deze heel goed opgenomen en dynamisch klinkende werken niet zo gauw andere, laat staan betere uitgaven verschijnen. Brabbins toon zich een attente begeleider.