Arnalds: The Chopin project. Arnalds: Verses; Reminiscence; Eyes shut; Letters of a traveller; Chopin: ‘Largo’ uit Pianosonate nr. 3 in in b op. 58; Nocturne in g op. 37/1; Prélude in Des op. 28/15. Ólafur Arnalds (p), Mari Samuelsen (v), Viktor Orri Árnason (v), Björk Ókardóttir (v), Pórarinn Baldursson (va), Unnar Jónsdottir (vc), Hallgrimur Jónas (vc) en Alice Sara Ott (p). Mercury 4811486 (45’35”). 2015
Wie de Japans-Duitse pianiste sinds begin deze eeuw heeft gevolgd via haar zeven DG cd’s, wacht hier een verrassing. Kwantitatief is haar aandeel misschien wat bescheiden, maar als inspiratrice voor de IJslandse New Age componist, syntesizerspeler en pianist Ólafur Arnalds (1986) was ook als drummer actief.
Ott speelt drie bekende fragmenten uit het oeuvre van Chopin waarmee ze zeer vertrouwd is (de 19 Walsen zijn te vinden op DG 477.8095) en Arnalds, die eerst in de wereld van punk en heavy metal leefde werd door zijn grootmoeder voor Chopin gewonnen en googelt daar aangestoken door Ott wat mee via een eigen inbreng met strijkkwintet, piano en synthesizer. Daarbij wordt Otts Nocturne in de buitenlucht ‘verrijkt’ met natuurgeluiden en wat gepraat.
De enige interessante curiositeit in het programma is de door Nathan Milstein bewerkte Nocturne in cis die ontroerend mooi wordt gespeeld door de Noorse violiste Mari Samuelsen. Vermeldenswaard is nog dat het bij de gebruikte piano’s gaat om oude instrumenten die in Reykjavik werden opgescharrreld.
De luisteraar moet zelf maar bepalen of Arnalds doelstelling om te helpen ’klassieke muziek te bevrijden van vaste normen’ is geslaagd of niet. Of dat het gaat om een gewilde, droevig stemmende, slaapverwekkende poging daartoe.