CD Recensies

AURIC: SUITES NOTRE-DAME, ESMERALDA, LOLA MONTEZ, FARANDOLE

Auric: Suites Notre-dame de Paris, Esmeralda suite, Lola Montez en Farandole. Moskou’s symfonie orkest o.l.v. Adriano. Marco Polo 8.225070 (63’33”). 1998

Meer muziek bij het onderwerp van de afgebrande Notre Dame kathedraal. Waar Maurice Jarre de muziek bij Notre-Dame de Paris schreef voor het ballet van de Parijse Opéra van Roland Petit, maakte Georges Auric (1899 - zijn vijfdelige Suite Notre-dame de Paris in 1956 als muziek voor een film  van Jean Delannoy met Anthony Quinn en Gina Lollobrigida in de hoofdrollen met de delen ‘(Nood)lot’, ‘Mars van de vagebonden’, ‘De afspraak, de moordpoging’, ‘Bloemen voor Esmeralda’ en ‘Quasimdodo’s wanhoop, de kelder van Montfaucon en finale’ waarin de Italiaanse ook zong en danste. Auric schreef daarvoor ook een paar kleine, losse stukken voor twee harpen, twee gitaren en cello met de titel Esmeralda suite.

In de tien deeltjes aardige dansmuziek van Lola Montez gaat het over de legendarische Spaanse danseres van die naam (1818-1861) die in werkelijkheid van Ierse afkomst was en Eliza Gllbert heette, vaak in roddelrubrieken opdook en heel wat affaires had met vooraanstaande tijdgenoten. 

Farandole bevat de muziek voor een film uit 1944 naar Schnitzlers Reigen, waaraan echter maar weinig erotisch te bespeuren valt.

Helder klinkende partituren, in Moskou gespeeld door een orkest onder een wat anonieme dirigent met de naam Adriano.