CD Recensies

ALBÉNIZ: LIEDEREN (COMPLEET)

Albéniz: Liederen (compleet). Chanson de Barberine; Deux morceaux en prose; Il en est de l’amour; To Nellie nr.1-6; Liederen nr. 1-6; Quatre mélodies; Baladas Marquese de Boloños nr. 1-6; Rimas de Bécquer nr. 1-6. Magdalena Llamas (ms) en Guillermo González. Naxos 8.574072 (72’46”). 2018

Isaac Albéniz (1860 - 1909) was de eerste componist van de Spaanse nationale school die wereldbetekenis verwierf. Hij werd bij zijn composities in het bijzonder geïnspireerd door de Andalusische volksmuziek. Met zijn pianowerken Iberia en Navarra, een paar orkest- en gitaarwerken kreeg hij wereldberoemdheid, doch slechts weinigen buiten Spanje zullen zijn liederen ooit hebben gehoord, laat staan kennen. Hij componeerde er in totaal dertig die op deze cd alle zijn samengebracht.

Deze liederen hebben best iets persoonlijks, maar eerlijk gezegd: bijzonder interessant zijn ze niet. Het ontbreekt wat aan verscheidenheid en substantie en er hangt een duidelijke salonsfeer over.

In de vroege liederen als Rimas de Bécquer, Chanson de Barberine en de zes Baladas Marquese de Boloños is de pianobegeleiding wel erg sober. Maar later in de tijd wordt de diversiteit groter en krijgt de muziek meer karakter. Ook de rol van de piano wordt dan prominenter.

Maar deze liederen zijn zeker een nadere kennismaking waard en dan liever via de mezzo Magdalena Lamas met haar innemend warme stem dan via de wat vocaal nogal schrille tenor van Antonio Comas (Columna Musica ICM 0025) die er ook wat sneller mee klaar was in 1997.