ADAMS: VIOOLCONCERT, JOSEFEWICZ

Adams: Vioolconcert. Leila Josefewicz met het Saint Louis symfonie orkest o.l.v. David Robertson. Nonesuch 7559-795351-0 (33’07”). 2016

Intussen bestaan er met deze opname meegerekend zeven versies van het Vioolconcert uit 1995 waarmee hij de Grawemeyer prijs won. Het werk begint heel onschadelijk mild en draagt alleen de aanduiding Quartet note = 78. Dat kalme, zachtaardige begin gaat geleidelijk over in rusteloosheid en zet de slist druk aan de slag. Ook het tweede deel is kalm en vredig; de ondertitel is ontleend aan het gedicht Body through which the dream flows van Robert Haas en de solist dwaalt door de orkestklank als een geest die niet van deze wereld is die een rustplaats zoekt. De finale vormt een groot contrast, is in ritmisch opzicht heel fascinerend, ook met zijn voortstuwende motorische impulsen waarmee ook de solist tot het uiterste en zonder een moment rust wordt beproefd. Het orkest moet voor een minimalistische achtergrond streven tegenover de woeste vioolgolven en haat zich samen met de solist net niet struikelend naar de uitgang.

Dat het orkest buisklokken, vibrafoon, claves en synthesizer bevat geeft de klank wat extra agressiviteit.

Uit deze opname blijkt, dat er momenteel waarschijnlijk niemand beter in staat is om dit werk volledig recht te doen dan Leila Josefewicz met haar nu eens zoete, dan weer fel dreigende toon. Vredenburg in Utrecht was daar 12 oktober getuige van.

Daarbij vergeeft men Nonesuch dat ze haar niet de gelegenheid bood om meteen nog een werk met haar op te nemen.