CD Recensies

ANGLEBERT, D'.: KLAVECIMBELWERKEN (COMPLEET)

d’Anglebert: Klavecimbelsuites nr. 1 in G, 2 in g, 3 in d, 4 in D en in a; Klavecimbelsuite in C D’après Gauthier et Mésangeau. Christophe Rousset.  Oiseau Lyre 458.588-2 (2 cd’s, 2u., 38’39”). 1996

De Franse klavecimbelcomponist Jean Henri d’Anglebert (1635 - 1691) is vooral belangrijk omdat hij als de eerste werd geconfronteerd met de stijl van Lully. In D'Angleberts klavecimbelmuziek vinden we dan ook transcripties van populaire melodieën uit opera's van zijn inspirater. Er is wel gesuggereerd dat deze transcripties de verkoop van d’Angleberts Pièces dienden te bevorderen. Maar volgens Rousset heeft d’Anglebert deze transcripties vooral gemaakt om zich de stijl van Lully eigen te maken. "Pathos en de doorleefde subjectiviteit van Couperin zijn elementen die verdwenen zijn bij d’Anglebert; daarvoor in de plaats komen edelmoedigheid en sentiment, twee fundamentele eigenschappen van de nieuwe Franse smaak, de late Louis XIV stijl van Lully en M.A. Charpentier", aldus Rousset. Hij heeft als eerste de klavecimbelmuziek van d’Anglebert integraal op cd gezet. Hiertoe behoren de werken uit de Pièces en los overgeleverde composities met uitzondering van de Lully bewerkingen.

Rousset speelt dit alles op een goed behouden Johannes Ruckers klavecimbel en dat hij dit met overtuiging en in stijl doet, is buiten kijf.

De vier Suites zijn ook vastgelegd door Kristian Nyquist (Étoile Production EDP 0311) en op haar opname Inspirations (ATMA ACD 2780) combineerde Mélisande McNabney d’Angleberts Suite in C en wat deeltjes uit de andere Suites met werken van Forqueray en Rameau.