CD Recensies

ABDI: SUITE VOOR QANUN EN STRIJKORKEST

Abdi: Suite foor qanun en strijkorkest. Seda Sodeyfi (qanun) met het Oekraïns Nationaal orkest o.l.v. Vladimir Sirenko. Pardis Records PR-16 (32’55”). 2019

De in Teheran geboren soliste Seda Sodeyfi bezocht daar eerst de muziekschool, maar voltooide haar opleiding in Armenië aan het Komitas staatsconservatorium in Jerevan. In beide landen is de het met de citer en het psalterium verwante qanun, ook wel gespeld als kanun, ganoun of kanoon een in volks- en nu ook in de kunstmuziek in gebruikt tokkelinstrument. De wortels van het instrument schijnen in het oude Griekenland te liggen, maar het Nabije Oosten Perzië, Turkije en daarbuiten ook Aderbeidzjan en Armenië kennen het  bijna een meter grote instrument met zo’n 28 snaren in diverse varianten. Meer details daarover op Wikipedia.

Behzad Abdi (Teheran, 1973) bespeelde de setar, een instrument uit de luitfamilie, voordat hij in 2003 naar Kiev ging om compositie te studeren. De overstap naar de verwante qanun was toen waarschijnlijk snel gemaakt en als waarschijnlijk een der de eersten schreef hij en serieus solowerk voor dit instrument. Het bevat zeven delen met de titels ‘Flight’, ‘Memories’, ‘Variation on a theme from Dashri’, ‘Sherebar’, ‘Mountains’, ‘Silence’ en ‘Be zéndân’.

Het was een bijzondere belevenis om met het ietwat exotische tokkelinstrument kennis te maken dankzij de vaardige Sodeyfi op dit onbekende Iraanse label. Jammer dat het genoegen maar ruim een half uur duurt.