Beethoven: Seculiere vocale werken. ‘Der freie Mann’ WoO. 117; ‘Opferlied’ op. 121b, H. 91; ‘Bundeslied’ op. 122, H. 92; ‘Abschiedgesang’ WoO. 102; ‘Un lieto brindisi’ Cantata campresta WoO. 103; ‘Gesang der Mönche’ WoO. 104; ‘Hochzeitslied’ H. 125; ‘Bei labbri, che amore’ WoO. 99/1; ‘E pur fra le tempeste’ WoO. 99/3, ‘Sei mio ben’ WoO. 99/4, ‘Giura il nocchier’ WoO. 99a, ‘Ma tu tremi’ WoO. 99/6, ‘Giura il nochhier’ WoO. 5b; ‘Giura il nochhier’ WoO. 5c; ‘Chi mai di questo core’ WoO. 99/7; ‘Scrivo in te’ WoO. 99/8; ‘Per te d’amico aprile’ WoO. 9; ‘Nei campi e nelle selve’ WoO. 10a; ‘Nei campi e nelle selve’ WoO. 10b; ‘Fra tutte le pene’ WoO. 99/11a; ‘Fra tutte le pene’ WoO. 99/11a; ‘Fra tutte le pene’ WoO. 99/11b; ‘Fra tutte le pene’ WoO. 99/11c (2x); ‘Salvo tu vuoi lo sposo’ WoO. 99/12a en 12b; ‘Quella cetra ah pur tu sei’ WoO. 99/13a, 13b en 13c; ‘Gia la notte savvicina’ WoO. 99/14a en b; ‘Die laute Klage’ WoO. 135; ‘In questa tomba oscura’ WoO. 133; Klage WoO. 113; ‘Lied aus der Ferne’ WoO. 137; ‘Vom Tode’ op. 48/3; ‘An die Geliebte’ WoO. 140/1. Tabea Gerstgrasser, Diána Fuchs, Marianne Prenner, Bernadette Bartos, Claudia Schlemmer, Stefan Tauber, Nicolas Frémy, Martin Weiser, Paula Sophie Bohnel, Daniel Johannsen, Alex Gazda, Ricardo Bojórquez, Georg Klimbacher en het Ensemble Tamanial met Cantus Novus o.l.v. Thomas Holmes. Naxos 8.574175 (64’30”). 2019
Is er nog iets van Beethovens oeuvre dat nooit eerder werd opgenomen? Z ja dan wordt daaraan definitief een einde gemaakt met de reeks van 90 cd’s die Naxos ter gelegenheid van het herdenkingsjaar 2020 levert. Onder de 38 seculiere vocale werken die vaak nog een twee minuten in beslag nemen en soms worden herhaald al er sprake is van een solistische- of koorvorm of een bewerking door zijn leermeester Salieri voor wie hij een stel Mehrstimmige Gesänge in soms meerdere versies schreef.
Zo krijgen we te maken met soli, duetten, trio’s en onbegeleide koorliederen op teksten van Duitse dichters en Italiaanse teksten over liefde, hoop, verdriet en de dood van Metastasio. Veel is van de jonge Beethoven, maar er is ook het nodige van de vijfenvijftigjarige, dus vrij kort voor zijn dood. ‘In questa tomba oscura’ is het enige lied dat nog wel eens te horen was.
Voor de vertolkingen met pianobegeleiding of door koor a cappella treedt waarschijnlijk een stel professionele koorleden aan dat voortkomt uit het goede Weense Cantus Novus onder de bezielende dirigent Thomas Holmes. Het zijn vooral de tenor Daniel Johannsen en de bas Ricardo Bojórquez de heel mooie bijdragen leveren.
Belangrijk zijn deze werken niet, anders bestonden er wel eerdere uitgaven van. Maar het is wezenlijk dat dit materiaal voortaan beschikbaar is.