Albert, d’: Pianoconcerten nr. 1 in b op. 2 en 2 in E op. 12. Piers Lane met het BBC Schots Symfonie orkest o.l.v. Alun Francis. Hyperion CDA 66747 (65’39”). 1994
De componist en pianist Eugen d’Albert (1864 - 1932) was van Italiaanse afkomst en werd weliswaar in Schotland Glasgow) geboren, maar nadat hij tijdens zijn studie aan het Royal College in Londen een studiebeurs had gekregen, emigreerde hij naar Duitsland waar hij o,m. les had van Liszt. Al gauw schudde hij zijn Schotse veren af en beschouwde hij zichzelf als Duitser.
Terwijl hij zijn concerterende loopbaan voortzette, ging hij ook componeren zodat hij tenslotte een omvangrijk oeuvre op zijn naam had. Daartoe behoren 21 opera’s, waarvan Tiefland uit 1903 de bekendste is. Maar uit zijn pen kwamen ook orkestwerken, waaronder een Symfonie en een Celloconcert, kamermuziek, uiteraard de nodige pianowerken en liederen.
Plus natuurlijk dit tweetal Pianoconcerten uit 1884 en 1893. In feite is er ook nog een bijna compleet Pianoconcert g uit 1874 waarvan het manuscript zich bevindt in de Saksische Staatsbibliotheek en ging een concert in A uit 1881 verloren. Hij kreeg nooit de Duitse nationaliteit maar werd bij het uitbreken van W.O. I Zwitsers burger.
Pianoconcert nr. 1 is grootschalig, ambitieus en duurt zo’n veertig minuten en werd opgedragen aan Liszt; het stelt zware eisen aan de solist. Het is duidelijk dat de componist in dit werk meer pianist dan componist is. Zijn Pianoconcert nr. 2 is een kort maar krachtig werk waarvan de vier delen vlot in elkaar overgaan. Het werk staat geheel in de laatromantische traditie met bravura passages tegenover rustiger, lyrischer momenten. Het herinnert een beetje aan de concerten van Schumann en Liszt en loopt vooruit op Rachmaninov.
Wie van ‘hart op de tong’ muziek houdt, zal aan beide werken genoegen beleven want Pers Lane speelt beide werken heel virtuoos, maar ook met veel gevoel en wordt meer dan goed ondersteund door het orkest dat tegengas geeft.