Avondano: Mondo della luna. Fernando Guimaräes (t., Ecclitico), Luís Rodrigues (bs., Buona fede), Joao Pedro Cabral (t., Ernesto), Joao Fernandes (bs., Cecco), Susana Gaspar (s., Clarice), Carla Caramujo (s., Faminia) en Carla Soimoes (s., Lisetta) met Os Músicos do Tejo o.l.v. Marcos Magalhaes. Naxos 8.660.487/8 (2 cd’s, 2u., 17’17”). 2020
Ze zullen er ongetwijfeld zijn: Portugese opera’s, maar buiten eigen land zijn ze nooit erg bekend geworden. Gelukkig is daar om toch met eentje kennis te kunnen maken deze opname met Mondo della luna, een opera in drie aktes op een libretto van Goldoni uit 1765 van Pedro António Avondano (1714 - 1782). Avondano was van Italiaanse afkomst want zijn vader Petro Giorgio kwam uit Genua en werkt in Lissabon aan het hof van Johannes V (o Magnânimo, de Portugese Zonnekoning).
Ook Galuppi (in 1750) en Haydn (1770) behoorden tot de zes componisten die dit libretto voor een opera buffa gebruikten. De handeling draait om de machinaties van drie verliefde mannen die dingen naar de handen van zijn dochters van een rijke, maar erg naïeve vader Ecclitico. De vader krijgt van hen een drankje dat hem in zijn gedrogeerde status laat geloven dat hij op de maan is terechtgekomen. Daar wordt hij gedwongen om zijn dochters en zijn hulpje over de dragen aan de drie minnaars. In de korte derde akte wordt hij wakker, ziet zich geplaatst voor voldongen feiten, heeft daar vrede mee zodat hij de andere jongemannen vergeeft en de opera uitgelaten en feestvierend eindigt.
De in het Portugees door een behoorlijk capabel team zonder uitblinkers, maar ook zonder zwakkelingen gezongen uitvoering maakt een alleraardigste indruk en werpt een mooi licht op een onbekend werk dat de aandacht waard is.
Er is nog een cd met werken van Avondano: de Scena de Berenice en de Symfonie in D met sopraan Gemma Bertagnoli en Divino Sospiro o.l.v. Enrico Onofri (Dynamic CDS 709).