Albéniz: Underknown Albéniz piano works. Champagne ‘Carte blanche’; ‘L’automne valse’ op. 170; ‘Rêves’ op. 101; ‘Les saisons’ op. 201; Espagne ’Souvenirs’. Sira Hernández. La ma de guide LMG 2079 (61’36”). 2007
Bij de naam Albéniz denkt men onwillekeurig aan de vier banden pianomuziek Ibéria uit 1905/9. Dat is de compositie die hem grote roem bezorgde. Maar het is natuurlijk logisch dat hij veel meer schreef. Daarover ontfermde Sira Hernándz zich op deze cd. Aardig dat ze die werken in chronologische volgorde vastlegde.
Un de vroegste werken uit 1880 ging de componist het Spanje eigene cultiveren. De meeste van deze werken ontstonden tijdens zijn verblijf in Frankrijk. De wals Champagne ‘Carte blanche’ uit 1888 verwijst naar die mousserende en sprankelende drank. Men vermoedt dat het de eerste van een stel dansen moest worden (het werk werd in Madrid gepubliceerd als nr. 1 van een ‘cotillón’ die nooit is voltooid.
Ook ‘L’ automne’ uit het jaar daarop is een compositie in walsritme in neoromantische stijl. Later werd deze georkestreerd. In de’ drie Rêves’ uit 1891 horen we de overgang van de romantische naar de impressionistische stijl. De eerste is een wiegelied, de tweede een scherzino en de derde een heel expressief liefdeslied.
In ‘Les saisons’ passeren in korte tijd de vier jaargetijden: een uitgelaten Primavera, een door golven en zee-impressies getekend ‘Verano’, een intiem huiselijk ‘Otoño’ en een koele ‘Invierno’.
Het laatste stuk, Espagne ’Souvenirs’ met ‘Preludio’ en ‘Asturias’ uit 1897 had zo uit Ibéria kunnen komen. Steeds horen we een componist die goed in staat is om landschappen met verfijnde en oorspronkelijke harmonieën en fraaie tinten te schilderen. Sira Hernández doet dat voortreffelijk.