Albrechtsberger: Concerten voor maultrommel, mandora en strijkorkest in F, E Concertino voor maultrommel, klavecimbel, 2 strijkers en bas’ Concertino voor maultrommel, mandora en strijkers in D. Albin Paulus (maultrommel), Pietro Prosser (mandora). Enrico Balano (org) met Piccolo Concerto Wenen o.l.v. Roberto Sensi. ORF CD 344 (66’34”). 2003
Afgezien van zijn rol als componist blijft Johann Georg Albrechtsberger (1736 - 1809) vooral in de herinnering als leraar van Beethoven. Aan Neefe en hem had deze meer te danken dan aan Haydn en Mozart. Verder leverde hij belangrijke bijdragen als muziektheoreticus sant hij publiceerde boeken over compositie en harmonie. Een van zijn sterke kanten moet het contrapunt zijn geweest. Hij volgde Mozart op als Kapellmeister aan de Stephans Dom en had ook Reicha, Moscheles en Hummel als leerlingen. Maar had ook genoeg tijd om zo’n driehonderd geestelijke en 450 instrumentale erken te schrijven, daaronder Tromboneconcerten en de uitzonderlijke hier opgenomen Concerten voor maultrommel en mandora.
De maultrommel of Brummeisen is een primitief stalen muziekinstrument in hoefijzervorm dat is voorzien van een dunne pen of tong. Het instrument wordt door de bespeler tussen de lippen gehouden. Dor de pen met een vinger in beweging te brengen wordt de klank gevormd. De toonhoogte wordt bepaald door wijziging van de mondstand. De mandora is een vereenvoudigde achttiende eeuwse getokkelde luitvorm. Beide instrumenten waren beliefs in kringen van amateurmusici en het valt op dat Albrechtsberger ze serieus genoeg nam om er concerten voor te schijven. Doorvoor is een aantal maultrommels nodig voor de verschillende toonhoogten. Waarschijnlijk leerde hij ze kennen gedurende zijn periode als organist in het Duitse Melk.
Het is fantastisch dat Albin Paulus en Pietro Prosser zich het spelen op deze exotische instrumenten zo goed eigen maakten dat ze deze unieke opname konden maken.