CD Recensies

ADAMS: MY FATHER KNEW CHARLES IVES; HARMONIELEHRE

Adams: My father knew Charles Ives; Harmonielehre. Nashville symfonie orkest o.l.v. Giancarlo Guerrero. Naxos 8.559854 (69’03”). 2018/9
 
Met My father knew Charles Ives, een werk uit 2003 van  John Adams met de ongeveer eenhalf uur durende delen ‘Concord’, ‘The lake’ en ‘The mountain’ kon voor het eerst worden kennis gemaakte via de opname van Adams zelf met het BBC Symfonie orkest en trompettist Bill Houghton (Nonesuch 7559-79857-2) wat onvoordelig in een programma op 2 cd’s samen met The dharma at Big Sur. Het behoort tot de minder bekende, maar best substantiële werken van Adams.
Adams heeft Ives nooit echt ontmoet, maar we moeten deze compositie zien als een eerbetoon aan twee mannen die hij zeer bewonderde: zijn vader en Charles Ives. En zijdelings ook aan New England, waar ze allen leefden. Adams veronderstelt dat ze alle drie veel gemeen hebben. 
Zijn model was waarschijnlijk Ives’ Three places in New England. In het eerste deel, Concord, Adams geboortestad in New Hampshire, horen we een lome trompetmelodie die zich ontwikkelt op een bedje van wat wazig klinkende strijkers en kwetterende houtblazers. In The lake, een zomerse nocturne is op de achtergrond een dansorkest te horen en in The mountain geeft de trompet een reactie op Ives’ The unanswered question’.
Giancarlo Guerrero laat het Nashville orkest deze compositie even goed spelen als de componist in diens opname: fijnzinnig, duidelijk, helder. 
Maar in de Harmonielehre schiet hij wat tekort om de kracht en het majestueuze van dit werk over ye brengen.
Daarom toch liever Adams zelf voor My father knew Charles Ives en bijvoorbeeld Kent Nagano (Decca 483.4938) voor Harmonielehre.