Albéniz: Concierto fantastico op. 78; Rapsodia espagnola op. 70; Granados: Concierto patetico in c (reconstr. Mestre). Melani Mestre met het BBC Schots symfonie orkest o.l.v. Martyn Brabbins. Hyperion CDA 67918 (76’58”). 2012
Een probleem met de orkestwerken van Isaac Albéniz is, dat hij ze meestal niet zelf orkestreerde. Meestal loopt dat goed af, zoals bij de door Enescu pas jaren na Albéniz’ dood georkestreerde Rapsodia espagnola waarin mooi het zigeunerkarakter is bewaard. Het resultaat is een twaalf minuten durende tour de force voor de solist waarin de Spaanse elementen de hoofdrol spelen.
Ook in het Concierto fantastico spelen Spaanse invloeden vanzelf een grote rol onder invloed van de door Pedrell aanbevolen nationalistische tendensen, maar hier is ook nog sprake van Noord-Europese invloeden, in dit geval van Mendelssohn en dat dualisme is goed hoorbaar. Maar het werk is ook verder heel aardig met iets van een wiegenliedje als eerste deel, een charmant tweede deel, Rèverie en scherzo in één en een vlot allegro tot slot.
Een heel ander verhaal is dat van het Concierto patetico van Enrique Granados. Dat bestaat namelijk niet als zodanig. De Catalaanse pianiste Melani Mestre beschikte alleen over wat schetsen van één deel die om onbekende reden niet verder zijn uitgewerkt. Daarvoor zorgde ze en voegde nog twee delen toe met volgens haar geschikt materiaal dat aan andere werken is ontleend. Zo ontstond een aardig geheel dat ze met grote inzet vertolkt. Martyn Brabbins ondersteunt haar goed in haar missie.