Andriessen, L.: The only one. Nora Fischer (s) met het Los Angeles filharmonisch orkest o.l.v. Esa-Pekka Salonen. ECM 579.173-3 (20’55”). 2019
‘Hoe trek je als zangeres de aandacht van een van de hedendaagse belangrijkste componisten? Met je bijzondere vibrato, met een bereik van drie octaven?’, vroeg de Hongaars-Nederlandse Nora Fischer zich af. ‘Toen ik een kleine rol had in de de opera ‘Theatre of the world’ van Louis Andriessen in 2016 (Nonesuch 7559.79361-8), ontmoetten we elkaar. Ik moest in dat werk een heel hoge noot ‘schreeuwend’ zingen. Dat vond ik grappig om te doen en de componist was er gelukkig mee.
Mogelijk met die ervaring van een vrijwel alleskunnende zangeres in gedachten, schreef de helaas dementere componist in 2019 de korte liederencyclus The only one voor haar. De première was in mei 2019 in de Walt Disney Hall in L.A. en daar werd het werk meteen vastgelegd.
Andriessen ontleende zijn inspiratie aan gedichten van de symbolische Vlaamse dichteres Delphine Lecompte.
Het werk bevat als liederen ‘The only one’, ‘The early bird’, ‘Broken morning’, ‘Twist and shame’ en ‘Grown up’. Het wordt met een ‘introductie’ ingeleid en onderbroken door twee tussenspelen. Daarin horen we nog iets van de oude muziek, een citaat uit het kinderliedje ‘En we gaan nog niet naar huis’, een toespeling op het Dies irae motief, maar ook blijken van minimalisme, jazz en Mexicaanse muziek voor koperblazers.
De uitvoering van dit werk najaar 2019 in het Concertgebouw met het Radio filharmonisch orkest was niet zo geslaagd omdat het orkest te krachtig klonk, maar deze opname is ideaal van balans en vocale/orkestrale inbreng. Het had best nog veel langer mogen duren.