Aperghis: Solo. ‘Lopsided sob’, ‘Ruinen’, ’Schattentheater’, ‘P.S.’, ‘The only one’, ‘Deux cents quatre-vingt mesures’, ‘Tag ohne Nacht’. Klangforum Wien. Kairos KAI 15099 (66’14). 2020
De zeven solostukken die Georges Asperghis tussen 1979 en 2020 schreef, zijn voor achtereenvolgens accordeon (Krassimir Sterev), trombone (Mikael Rudofsson, altviool (Dimitrios Polisoidis), saxofoon (Gerald Preinfak), viool (Gunde Jäch-Micko), klarinet (Olivier Vivarès), en contrafagot (Lorelei Dowling).
De Griekse, net als vroeger Enescu in Frankrijk levende componist merkte zelf eens op: ‘In feite heb ik altijd het mentale beeld van een klein, imaginair theater voor ogen. Wanneer ik muziek schrijf denk ik niet in de eerste plaats aan de bewegende lichamen van de musici, mar maak ik gebaren in klank.
Net zoals hij dat met tot het uiterste gefragmenteerde teksten deed voor de vrouwenstem in de 14 Réflections, zo doet hij dat hier voor de 7 instrumenten. Daarmee schept hij een nieuwe klanktaal, een nieuw soort sprekende muziek.
De zeven in eigentijdse muziek gespecialiseerde solisten van Klangforum Wien weten precies hoe ze aan de wensen van de componist moeten voldoen en geven meteen een antwoord op de vraag wat een musicus, op zichzelf teruggeworpen door de Covid 19 pandemie, daar tegen kan doen om toch actief te blijven.